Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 21. juli 2015

Padletur med kajakk i Bolgværet nord på Helgeland..

I går fikk jeg padlet en lang og fin tur rundt i området som kalles Bolgværet.
Grønholmen lykt
Det er øy-arkipelet som er rundt øya Bolga.
Bolga ligger nord på Helgelandskysten helt ut mot Vestfjorden. (Nordland fylke.)
På fine dager kan man se Lofotveggen og Trænstavan fra fjelltoppen på øya, Bolgtinden.

Padleturen ble på på ganske nøyaktig 10 nm (18,5 km).

Langs Grønholmen
Jeg startet mot Bolgenden og padlet langs øya på nordsiden, når jeg kom opp mot sør padlet jeg over til Grønholmen lykt, videre opp langs Snyflaget opp til Snyen.
Fra Snyen og inn i sundet mellom mellom Ruskøya og Brakarøya. Derfra videre mot Lyngvær og tilbake til Bolga.

Om man ser på et sjøkart over området så klarer man å finne igjen navnene jeg nevner.
Jeg sitter på mobilt bredbånd og kan ikke laste opp kartene før jeg kommer hjem. Oppdatering kommer.


Det ble en veldig fin tur på10 nm.
Fra Snyflaget, Rødøyløva i bakgrunnen.
Uten pause og alene er det akkurat langt nok etter min smak. Med selskap og en pause på land ville det vært en mye finere tur, men det er mye bedre med tur alene enn ingen tur.

Naturen og området er utrolig i et flott landskap.
Padleturer her ute kan anbefales.

Fra Snyflaget mot Bolga
Det er utleie av kajakk på butikken på øya så man slipper å ha med kajakk dersom det ikke passer. Jeg har med egen tørrdrakt og leier selve kajakken med åre og spruttrekk.
NB! Sjekk opp slik at du vet om det er ledig kajakk, tilbudet begynner å bli populært.

Tirsdag 28.07 er det fellestur.
Det arrangeres padlekurs flere ganger i uken.



I retning sundet mellom Ruskøya og Brakarøya

Retur  mot Bolga

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?