Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 14. desember 2014

Om falsk alarm og bruk av VHF. Hvem havner i nød langs kysten?


95% av alle alarmer er falske. Adresseavisen skriver om at Sintef og Marintek har sett på problemstillingen.
Undersøkelsen dreier seg i hovedsak om nordområdene men er nok relevante også for MidtNorge
Hovedkonklusjonen for fritidsflåten er at VHF og kanal 16 bør benyttes.
Har man ikke (registrert) VHF bør man ringe selv, direktevarsling med mobil gjøres til 120.
Mange bruker pårørende på land til å videreformidle nødmelding til Hovedredningssentralen (HRS), beskjeder går ofte tapt når det går via
mellomledd.

Viktig for trygg ferdsel på sjøen er at man etablerer gode rutiner.
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article10430076.ece

Adresseavisens kilde er Gemini: http://gemini.no/2014/12/falsk-alarm-eller/

Hvem skjer ulykkene med og hvor skjer de.
Det er stort sett mindre fartøyer som forliser i forbindelse med fiske og fangst i kystnære områder.

Prosjektet eies av Maritimt Forum Nord og er ellers støttet av: Fiskeri- og havbruksnæringens Forskningsfond, Utenriksdepartementet, Nordland Fylkeskommune, Norsk Sjømannsforbund, Shell, Statoil, Eni Norge, Conoco Phillips, Kystverket, Norges Rederiforbund, Norwegian Hull Club, Lundin Norway, DNV GL, Universitetet i Nordland, Maritim 21, NSOF og Maritimt Forum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?