Forrige uke skrev jeg litt om å fortøye forsvarlig og klargjøre for årstiden.
Denne uken kom Båtmagasinet (www.batmagasinet.no) med en sak i annledning av at forsikringsbransjen har kommet med ferske tall. Økningen i antall forsikringsskader på båt har økt med 40%. Det viser seg også at 55% av skadene skjer på land eller når båten er fortøyd.
For de som har muligheten til å ta båten inn i hus når den ikke er i bruk er det en god løsning. Som tidligere nevnt har jeg lagt litt arbeid i å få det så lettvint at det er bare å slippe båten ut når vi kommer og trekke den opp når vi drar.
Om du ligger på svai vær obs på at det kreves mye mere av bunnfester, bøyer og tauverk nå på senhøsten når uværene setter inn. Tidligere har jeg sett muttere bli dratt rett gjennom bøyens festeøye og da går det som det må, båten reker på land.
For de som har båten liggende ute under presenning er det viktig at man stikker innom og sjekker av og til. Pass også på at det ikke blir for tett slik at du får mugg og soppvekst.
Bruk et skikkelig stativ til presenningen og forankre det med plastkanner fylt med vann, da holder presenningen bedre.
Jeg vil ønske alle et godt vinteropplag.
Translate
Om båten
- Kallesignal: LA 4689.
- MMSI: 825701501
- Hastighet: 32 knop.
- Lengde 5,75 m.
- Bredde 2,46 m.
- Dybde 0,43 m.
- Høyde over vannlinjen 2,18 m.
- Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
- 3-4 køyeplasser.
- Bensintank 100 liter.
- Vanntank 20 liter.
- Motor: 115 HK Yamaha.
- CE kategori C6.
- AIS: Veslefrakt,
- Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?