Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 21. november 2014

Båtsesongen er ikke slutt.

Etter en flott sommer med et aktivt båtliv så meldte alle vedlikeholdsoppgaver på hus og hjem seg så det har vært litt stille på fiskefronten et par tre uker.
Også det at vi fikk så mye sist har gjort at behovet ikke har vært så stort.

Nå begynner "båtbehovet" å melde seg, surfer på youtube etter boatbloopers og fiskeutstyr. Takket være bredbånd på hytta så kan jeg ta med meg en bunke arbeid utover, det åpner for noen timer med fisketur.

Langtidsvarselet sier at det blir plussgrader og noe vind til uka, det får holde. Nå til helgen er det vindstille men da passer det ikke.

Dersom man får mye fisk holder det ikke med en beholder så jeg skal kjøpe en stor rektangulær murbøtte i tillegg.

Jeg prøvde å filme under vann med GoPro kamera fra kajakken, det ble ganske kjedelig film. Denne gangen tenkte jeg å slippe kameraet ned på Austklakkan for å se litt hvordan det ser ut. Området er fra 12-40 meter dypt. 12 meter er såpass grunt at jeg håper det blir såpass med lys at man ser noe. Jeg gleder meg litt til å se resultatet. Blir det noe å se så legger jeg ut filmen.

Sist jeg var ute så fikk jeg no-oil varsel på min E-tec 90hk, det ble bedre etter at motoren begynte å bli gjennomvarm. Når man får no-oil varsel så gå motoren over i nødmodus og gir maks 1500 rpm, nok til styrefart og nødkjøring men det er ikke noe fisketurmotor.
 Jeg har fått tips om å kjøre vintelagringsprogrammet et par ganger så får vi se om det hjelper. Håper det ikke er selve injektorpumpen som er defekt. Jeg bruker xd-100 oljen og den er programmert til laveste oljeforbruk. Motoren har fungert uten et feilslag hele veien, det gjør den forsåvidt nå også men feilen må forsvinne
eller fikses.

Her er en film om å prøve å snu ved å bakke motstrøms med litt for lite trening og forståelse for hva som skjer.
https://www.youtube.com/watch?v=PIiXndllxIQ
og her er del 2.
https://www.youtube.com/watch?v=GulYaobJgVI

Denne filmen med to fiskebåter på New Zeeland som er på vei inn i til havn i grov sjø er legendarisk https://www.youtube.com/watch?v=ByGSMmenPDM&list=RD4R56EeRdgFs&index=8 

Ønsker alle båtdrømmere her langt mot nord god helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?