Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 26. november 2014

Bruk av og tilpassing av båthenger HSS 1800P til Merry Fisher 595

Tilhengeren er en HSS R1800 P og båten er en Jeanneau Merry Fisher 595. Benetau Antares 580 har samme skrog.
Merry Fisher 595 og 645 har såkalt stegkjøl, det betyr at kjølen stopper "midt under" båten.

Erfaringer viser at det var lett å få denne båttypen på tilhengeren men det var vanskelig å få båten av hengeren (det er nå løst).  Problemet er nok mindre med Merry Fisher 645 da den er lengre og hviler på flere ruller bakover.

HSS har nå en løsning på dette problemet dersom man bestiller vogge med mange ruller når en kjøper hengeren. Også på Tyssehenger kan man bestille ekstra ruller.

Problemene med å få båten av hengeren skyldes to ting.

  1. Rullen på vippevogna som stegkjølen hviler på. Akslingen har bøyd seg slik at kjølen treffer ca. midt i senter på neste rull. Å løfte opp båten slik at den ruller videre går i praksis ikke an uten jekk e.l. Med den nye vogga jeg har fått ligger kjølen an på mange ruller, ikke bare en.
  2. At det er stegkjøl på båten, det blir en forholdsvis kort lengde all vekten hviler på, det gir påkjenninger på tilhengeren. Stegkjølen stopper midt under båten, når den skal av hengeren så må den over tre ruller på vei bakover, det gir utfordringer for tilhengeren. Det er mange tilhengere som vil være totalt uegnet til denne båttypen, med den voggen med ekstraruller er HSS hengeren velegnet.

Stegkjølen stopper under båten.
Det gir stor belastning på rullene
som får kontakt.
Stegkjøl
Fordelen med stegkjølen er at båten blir mer vindstabil og til tross for ganske stort vindfang driver den ikke mer enn relativt små båter og langt mindre enn båter som ikke har kjøl av betydning.

Løsninger:
Det er flere måter å løse dette på.

Svela sin boggihenger koster ca.50.000 kr. så jeg ser ikke det som noe alternativ for meg. Svela har også en enkeltakslet henger til ca.40.000 kr.
Bålstad henger er også et alternativ, men jeg tror den koster ca. like mye som Svela.
Jeg ønsket derfor å løse problemene med den hengeren jeg har valgt.
Tysse leverer nå en ekstra rull på sine hengere til denne båttypen, da mot et pristillegg på 3.100 kr, totalt koster den da litt over 33.000 kr (2014)

Båtforhandleren MarineTeam forteller at de ganske enkelt rygger ut i sjøen slik at båten glir av. På youtube får man inntrykk av at det er løsningen Amerikanerne velger men det dreier seg i mange tilfeller om ferskvann. Ulempen er selvsagt saltvann på felger, inne i bremsesystemet og rammen. Svela markedsfører at alle deler er tette og at de leverer med tette diodelys. Siden de ikke har vippevogn så ser det ut som de baserer seg på å rygge relativt langt ut.

Løsning på saken
Ny vogge med 10+1 ruller istedet for 3+1,
det tror jeg blir bra
Jeg ringte HSS og spurte om de kjente til problemet. Det viste seg at problemet er kjent og at de har utviklet en løsning for dette.
De foreslo en vogge med flere ruller uten at han lovde at det var en quick-fix for alle utfordringer.
Jeg har i ettertid fått ny vogge med mange ruller samt en ekstra kjølrull av HSS.
Vogga er enkel å skifte, med båten på så ser jeg at det er viktigere med en eller to ekstra hovedruller like foran vippevoggen enn å ha mange ruller på voggen.

For å få montert den ekstra kjølrullen måtte jeg skjære ut i gangveien og sveise fast fester for akslingen. Den ekstra kjølrullen ble plassert like foran vippevogga. HSS har bedt om tilbakemelding på hvordan det fungerer når det er ferdig montert

HSS sin handtering av dette var i starten litt skuffende. Etter at jeg tok det opp med MarineTeam så ordnet det seg på en fin måte med en god dialog også med ny saksbehandler hos HSS.

En tilleggssak er at baugstøtten i gummi sprakk og det ble en forholdsvis stor gelcoatskade i baugen på båten. Baugstøtten er nå er erstattet av en i polyuretan. At HSS har sluttet med gummistøtte og nå bruker polyuretan betyr at de viste at den var for dårlig. MarineTeam erstattet gummidelen med en ny i polyuretan når jeg stakk innom på vei nordover, total kjørelengde før den sprakk var ca. 25 mil. (4 timers bruk)

Jeg har påberopt meg rett til reklamasjon på baugskaden, viljen til å stå på for å få reklamasjonen økte når jeg ble såpass avspist første gang jeg tok kontakt med HSS.
At det nå har blitt en meget konstruktiv og god tone har hjulpet mye på min holdning til hengerprodusenten. HSS har i ettertid fulgt opp saken meget godt, de har til og med ringt opp og spurt hvordan det går.
Marine Team har hele tiden vært konstruktive.

Med den nye vippevogna vil jeg anbefale hengeren til Merry Fisher, det ser lovende ut.

Kjøreegenskapene på tilhengeren oppleves som utmerket. God balanse fram-bak og stabil ved kurvekjøring. Selv om båten ikke er så lang så er den tung når den er feriepakket og har full tank.
I sommer kjørte jeg til Tonnes. Etter Mo I Rana er det 10-15 mil med ganske dårlig nordnorsk vei. Mye svinger og en del opp og ned. Jeg synes hengeren var lettkjørt og fin, nesten 60 mil med mye tildels dårlig vei oppleves ikke som slitsomt.
Hullet for ekstrarull der det er skjært ut en
utsparing på sidene i gangveien. 

Oppdatering des 2014 og juli 2016
Jeg monterte den nye vippevogna og skar hull for montasje av en ekstra hovedrull.
Som jeg nevnte tidligere ringte representanten fra HSS og spurte om saken gikk bra, han sendte da ny aksel umiddelbart, jeg sveiste ører på et rør slik at akslingen kan skrues på hengeren. (slipper å sveise på hengeren, det skader galvaniseringen og skaper mer rustproblemer enn å skru fast.)
Slik blir det seende ut. Bakerste hovedrull skal få
aksel med sveisefester.
Det kom bilder av ny rull ferdigsveist og med båten oppå i juli  2016.

Jeg var tilfeldigvis innom en lokal tilhengerforhandler som selger Tysse.
De kan levere en ekstra rull for denne båttypen, det virket greit og de mente selv at det var en god løsning. En 2000 kilos Tysse med boggi koster 30.000 nå i 2014 + kr.3.000 for ekstra ruller.

Hvordan stroppe båten fast.
1. Fra bøyle i baug og ned til henger
2. Fra bøyle i baug og fremover til vinsj
3. Over båten omtrent midt på akterdekk og ned på hengeren
4. Fra pullert bak og skrått forover ned på hengeren.
Ekstra rull merket med 1.
Rullene som er i kontakt er ringet rundt.
Før var det totalt sett bare en rull som hadde kontakt i dette
området
1. Stropp over båten
2. Stropp fra pullert og skrått ned på henger
Stropp baugen både ned og fremover.

Sluttresultatet er bra. Båten ligger på en ekstra hovedrull
og en ekstra rull på vippevogga. Det fungerer nå
godt å få båten av og på hengeren.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?