Slik kan det gå når man ikke bruker rykkdemper. (Foto gjengitt med tillatelse.) |
Min egen båt er i hus i den verste stormsesongen.
Forrige sesong fikk en kjenning skader på sin båt og en annen måtte søke nødhavn da det var for stor sjø i lokal marina.
En deling av et bilde på facebook fikk meg til å tenke på å legg ut litt om sikker fortøyning i marina.
Et råd for sikker fortøyning på vinteren er å bruke rykkdempere enten fjær eller gummi. Bruk en egnet størrelse i forhold til tau og båt.
Anbefalte taudimensjoner er:
-12 mm for små båter, opp til 18 fot
-14 mm for mellomstore båter, opp til ca 25 fot
-16 mm for store båter, opp til 30 fot.
Alle tykkelser forutsetter bruk av rykkdemper.
Antall tamper (tau).
Se tegning.
Det skal være to tamper akter og fire foran.
Man kan gjerne bruke spring i tillegg, det anbefales også å bruke fendere.
Det er en fordel om mest mulig er ferdigspleiset med øyer, da er det raskere og lettere å fortøye like godt hver gang.
NB! Dersom det ikke ligger noen i nabobåsen så bør det også settes på skråstag på selve utriggerene (armen) og inn til hovedbrygga.
Forslag til fortøyningsmetode. Bruk fendere og strekkavlastere |
Anbefalt materiale i tauverket:
Polyester eller polypropylene er bra, en blanding av disse er best.
Nylon-polyamid er sterkere men har dårligere strekkegenskaper, spesielt for litt tyngre båter.
Strekkavlastere:
Alle fortøyninger skal ha strekkavlastere av gummi i god kvalitet. Det anbefales å bruke store, runde strekkavlastere, hvor tauet vikles minimum tre ganger rundt strekkavlasteren. Firkantede strekkavlastere er ikke egnet til annet enn spring og til små båter.
Selve fortøyingen:
Tauene bør være så stramme at båten ikke får til å jage frem og tilbake. (Rykkene som kommer når den jager kan gi svært store påkjenninger på båt og brygge.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?