Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 16. juli 2019

Langtur fra Nordmøre til Bolga med Merry Fisher 605. 260 nm.

Båten lastet og klar til avgang.
Langtur med Merry Fisher 605.
Turen fra Nordmøre til Bolga er på drøye 268 nautiske mil (497 km) hver vei. Båtens hjemmehavn er på Aure, det er Sør for Hitra og ca.25 nm fra Kristansund n.
Målet er Bolga som ligger litt sør for Bodø.
Jeg pakket og lastet opp alene, min bedre halvdel dro i forveien. Jeg startet litt før 01.30 og satte kursen mot Stokkøya, jeg kuttet og gikk korteste vei med nesten rett linje fra den lille øya Stora nord for Hitra til neset utenfor Ørlandet, forbi Vallersund og videre mot innløpet mot Stokkøya. Jeg ankom gjestebrygga i 04.30 tiden.
Det er diesel og bensinfylling samt en ok butikk, jeg tanket opp bensin.
Naturen i Stokksundet er fin og det er en flott kontrast til det golde åpne havet både før og etter.
Stokksundet går i en skarp og spiss vinkel, i gamle dager var Stokksundet en utfordring for hurtigruten. Med dagens moderne båter med thrustere så er det enklere.
Distansen Aure-Stokkøya er 63 nm og snittfarten ble på 21 knop med et forbruk på 60 liter.

Videre fra Stokkøya til Rørvik starter det med litt variert  terreng, noen steder skjermet og andre steder må man ut i åpent farvann.
På gjestebrygga i Stokksund. Det er bensin/dieselfylling
og butikk.
Av erfaring vet jeg at jeg har betydelig bedre gjennomsnittsfart i litt skjermet farvann så det lønner seg egentlig med en liten omvei.  Man passerer forbi Roan, man kan gå litt innenfor her, men jeg gikk kortest mulig og siktet rett mot sundet forbi Hemnesberget og sundet innenfor Ramsøya. inn og ut av et par idylliske fjorder men etter Buholmråsa og videre oppover Flatanger og over Folda er det åpent strekke. Folda har vært og er fortsatt fryktet, det er mange grunne partier ved Flatanger som skaper urolig sjø, det var det også nå.
Er det uvær så kan man gå litt mer skjermet, da er det bare noen få stykker som er helt åpne, bl.a utenfor Buholmråsa og utenfor Finnanger, deretter går man mot Abelvær før man går mot Rørvik.
Tykk tåke og regnvær i starten. Godt med AIS.
Radar ville også vært ok.
Selve Folda er veldig åpen og eksponert. Været var ganske greit, noe slag i motsjø blir det selvfølgelig, når jeg var kommet rundt 15-20 nm fra Rørvik begynte det å bli mye slag og jeg reduserte hastigheten en del, da bruker jeg mer bensin. Pløyefart er kostbart 8-13 knop er  verst, da bruke jeg over 2 l/nm så man bør egentlig ligge under 6,6 knop eller over 13,5-14 knop.
Når man kommer over Folda og nærmer seg Rørvik så ser man broa over Nærøysundet.
Når jeg startet innseilingen og begynte å nærme meg Nærøysundbroen kom det Mayday melding over VHF, meldingen var uklar og svak. Etterhvert forstod jeg at det var utenfor Stokksund til Flatanger et sted, like etter møtte jeg Redningsskøyta. For min del betydde det at jeg måtte inn til Rørvik og fylle først, deretter 2 timer tilbake.
Innseilingen til Rørvik.
Nærøysundbroen.
Vel i havn i Rørvik fylte jeg bensin, tok en matbit, snakket med min bedre halvdel på telefonen og prøvde samtidig å finne ut om det var behov for hjelp. Det viste seg at det var en person som hadde falt i vannet fra en oppdrettsmære, han ble plukket opp av kolleger litt kald etter ca. 20 min i vannet.  Redningshelikopter var der og redningsskøyte var på vei.
Rørvik er et større tettsted med preg av småby.
Det er bensin/diesel på to forkskjellige brygger, både i småbåthavnen og videre forbi. Museet Norveg er virkelig verdt et besøk.
I Rørvik sentrum er det spisesteder, bensinstasjon, forskjellige butikker inklusive båtutstyr samt museet. Det er en fin liten by der man får kjøpt det meste av det man trenger.
Det er 62 nm fra Stokkøya til Rørvik, gjennomsnittsfarten fra Stokkøya til Buolmråsa var veldig god men totalt sett ble den  på 20,5 knop med et forbuk på 68 liter. Det ekstra forbruket og den reduserte gjennomsnittshastigheten kom på siste del
Innseilingen til Brønnøysund
 over Folda der det var mye motsjø.
-
Rørvik til Brønnøysund kan være litt skvaplete.
Strekningen er preget av relativt grunne områder det storhavet kommer ganske direkte inn, noe som kan gi veldig urolig sjø.
Første del fra Rørvik kommer man rett ut i ganske åpent område men man går på innsiden av Leka men må gå utenfor Austra. Bak Leka har jeg funnet litt skjermet farvann flere ganger og kan gjøre god fart med god økonomi. Deretter kan man gå innenfor Kvaløya eller gå direkte mot Torget (Torghatten). Går man ganske langt over mot Sømna (østover) så ser man hullet i Torghatten. Når man nærmer seg Brønnøysund så ser man broen som slynger seg i en elegant bue opp.
Bensin/diesel-fyllingen er like etter man har passert broen på østsiden av sundet. (Like før gjestehavnen.)
Vel fremme i Brønnøysund møtte jeg gode venner ombord i seilbåten Eir, en 39 fots Bavaria. Ombord i Eir ble det sosialt med kaffe og matpause i et par timer. De kom på besøk på Bolga noen dager senere.
Min bedre halvdel hadde bursdag og jeg tenkte å rekke fram mens de var våkne så jeg satte kursen videre.

Strekningen Rørvik Brønnøysund er på 46 nm- 2,5 time og 45 liter. Det er en gjennomsnittsfart på 18,5 knop. Det skyldes motsjø og at det kom inn noen telefoner der jeg lå i ro til samtalene var ferdige.

Fyllebrygga i Brønnøysund ligger i innseilingen ikke så lenge etter
broen når man kommer fra Sør
Også etter Brønnøysund er det ganske åpent men man kan legge seg innenfor Hamnøya videre innenfor Mindlandet til Mindtangen før man svinger litt tilbake og ut forbi Tjøtta og forbi Alstahaug helt til man kommer til Sandnessjøen. Siste del fra Alstahaug og til moloen er det ganske åpent og det er ofte litt skvaplete der.. I småbåthavna litt før  havna og moloen i Sandnessjøen kan man bunkre diesel og bensin. Når jeg fylte bensin regnet det sjeldent mye og jeg var klissvåt på få minutter selv med regnjakke og støvler. Jeg fyrte opp dieselvarmeren og fikk tørket klær og fikk varmen i kroppen.
I hovedhavna i Sandnessjøen får man bare diesel. Havna er ganske romslig for både gjestbrygger og for kommersielle fartøyer og den er godt organisert, riktignok uten altfor gode toalett/dusjmuligheter.
 Brønnøysund til Sandnessjøen 40,3 nm gikk på 1 t og 50 min forbruk 43 liter med en gjennomsnittsfart på 22 knop.
I havna i Brønnøysund.
Fra Sandnessjøen og oppover gikk jeg mellom Løkta og Hugla, innefor Tomma, mellom Lurøya og Stigen, mellom Kvarøyene . Det var ganske fint til jeg var passert Kvarøy, da begynte det å bli grov sjø, jeg dunket litt mellom Hestmona og Tonnes over til Selsøyvik der det gikk raskere igjen.
Bensinbrygge i Sandnessjøen.
Rødøyfjorden kan være ganske lurvete med mye strømsjø og rotete grov sjø som resulterer i mye stamping og dermed høyt bensinforbruk (dersom man velger å ligge å pløye så raskt som mulig). Planen var derfor å gå vest av Gjerdøya men vinden kom så vestlig at jeg lot meg lure og valgte øst av Gjerdøya, det var et dårlig valg. (De gamle sa alltid at man skulle gå vest, utenfor, der er det rologere. På innsiden fikk jeg rotete bølger på bortimot to meter, plutselig gikk det veldig sent så jeg dunket opp og gikk vest inn mot Rødøy og Klokkergården, deretter dreide jeg vest og gikk jeg sundene på vestsiden av Rødøy før jeg tok korteste vei over til Svinvær. Etter at jeg kom i le av Svinvær så er jeg på hjemmebane og kunne legge meg opp i god planingsfart på 23-24 knop selv om det er nange grunner og skjær, jeg holdt denne farten helt inn til havna på Bolga.
Sandnessjøen til Bolga er 57,2 nm, det gikk unna på 3 timer og 4 min. Forbruket var på 69 liter. Det er en gjennomsnittsfart på 18,7 knop.
Når jeg kom vel fram til Bolga ble jeg møtt på kaia av "onkel Håkon" med tilbud om fast plass i hele ferien. Underveis ble Veslefrakt fulgt på Marine Traffic av mange på Bolga. En mystisk pause hadde blitt ordentlig diskutert, hva i all verden skulle jeg der? Hemmeligheten var at det var såpass urolig sjø at jeg måtte i ly for å koke kaffe, 2 meter krappsjø er i meste laget for kaffekoking og ikke minst i å helle over på kopp og
Vel framme i Bolga havn.
termos etterpå.
Totalt så brukte jeg litt under 13 timer men man bør regne i minst 15 timer aktiv kjøretid, da kan man ta det litt roligere når det er litt sjø.
Totalt forbruk av bensin ca 280 liter er et gjennomsnitts forbruk på 1,05 l/nm, noe som er bra med en tungt ferielastet båt.
Jeg hadde med:
-to kajakker og fullt padleutstyr for to personer.
- Full feriebagasje for to personer
- Fiskeutstyr, linefiskutstyr, bløggekar osv.
- Turutstyr som fjellbekledning, tursko osv
- Arbeidsklær
- Ganske mye verktøy for bygningsaktivitet og vedlikehold oppe i nord.

I sum ble det en litt hektisk tur når man reiser på 18 timer men det er flott natur og fine omgivelser.
Inklusive i 18 timer er 13 timer kjøring, tre timer hvile i Stokkøya og to timer kaffe og sosialt i Brønnøysund.
Jeg begynner nå å kjenne veien såpass godt at jeg kan slappe av og nytte turen.

Her oppe i nord er det flott. Vi har snekkret, gått fjellturer, padlet tur, hatt gjester med seilbåt og hatt midmatssoltur med båten rundt Bolga. I tillegg har det vært fisket mye. Været har vært alt fra strålende til litt kjedelig grått.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?