Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 6. juni 2019

Ferdig montert VHF og AIS på Merry Fisher 605

Plassering av VHF
Nå er VHF og AIS ferdig montert
Jeg har håndholdt VHF, Standard Horizon hx870 med GPS og DSC så det hastet ikke så veldig med VHF men det er ok å ha en stasjonær med en god antenne. Det gir ganske mye bedre rekkevidde.
Jeg har prøvd forbindelsen med Kystradioen, med stasjonær VHF og takmontert antenne er det dekning selv der jeg ikke har dekning med håndholdt.

VHF
VHF som er montert er en Lowrance link 8.
Den har AIS, DSC , tri-watch, dual-watch og den scanner alle frekvenser. Kanallisten er komplett
med også med lystbåt og fiskebåtfrekvensene. Du kan programmere inn 20 MMSI nummer.
Opprinnelig plan var å felle inn VHF i sidepanelet, men da ser man ikke displayet og knappene uten å bøye seg. VHF ble derfor montert i braketten utenpåliggende (se bilde).
Plasseringen kommer ikke i konflikt med ben og knær så det fungerer godt. Jeg er ikke tilhenger av å ha mye lys på dashbordet da det ødelegger nattsynet.


AIS
AIS sender-mottageren , en AIS, EmTrak B350 AIS Clas B/SO
ble montert under førersetet sammen med sikringsboksen.
Med tanke på GPS signal så er det kanskje ikke optimalt men det fungerer ok. Dersom det viser seg å være behov kan man supplere med en gps antenne. Grunnen til plasseringen er at det er en del varsellys på enheten, det er kjekt å kunne se dem ved behov. Ellers ville det vært enkelt å legge dem ved siden av vindusviskermotoren inne i dashbordet, men da kan man ikke se varsellysene.

Om selve AIS sender mottageren samt VHF og NMEA se på denne artikkelen jeg skrev: Link til artikkel.

Å få AIS til å virke opp mot Lowrance Elite 7 plotteren gikk utrolig lett, når jeg koblet den til
God oversiktt over skip i nærheten..
NMEA2000 nettverket så kom signalene automatisk opp på skjermen på plotteren. Enklere kan det ikke bli.

Også VHF er koblet til nettverket, her måtte jeg inn i menyen og velge nettverket, men da fungerte det godt.


Antenne
Å få fram antennekablene er en liten utfordring. Grunnet at jeg har lav takhøyde i naust (båthus) må antennene stå på siden av båten (det er ikke plass oppå mot taket på båthuset). Beste vei å gå fremover mot baugen  er på styrbord side, jeg ønsker ikke noen antenner i veien på den siden, det øker faren for å falle overbord. Begge antennene ble montert på Babord side.
Hull øverst i profilen.
Å få fram kabelen er en utfordring. En av mine lesere Jensen fra DK tipset om å måle nøyaktig og bore hull fra taket, det fungerer godt dersom man kan ha antenne på taket.
Jeg valgte å løsne skyvedøra på BB side og bore meg opp i taket fra inne i dørprofilen.
Antennene plasserte jeg på BB side og monterte kabelgjennomføringer slik at antennekabelen kommer inni taket. Antennekabelen la jeg i en plastskinne i dørprofilen.
Med hull i taket og ned gikk det lett å få ned kabelen.
Til slutt boret jeg meg inn i skapet i passe høyde.
Jeg førte kablene fram og tettet godt med sikaflex når jeg var ferdig.

NB! Dette betinger at man har hull til høytalere for å komme til inne i taket og man må ha hull til kjøleskap eller lage skapdør under benken på SB side slik jeg har gjort.
Denne antenne og kabelskinnemontasjen fungerer godt.




NMEA nettverk
NMEA nettverk. Jeg strekte kabler fra plotter, VHF og AIS ned under førerstolen.
Jeg plasserte koblingene for nettverksbuss over sikringsboksen, det fungerte godt.

AIS er utstyrt med egen strømbryter slik at jeg kan stenge den av, man kan også montere egen bryter for å sperre utsignalet.


Hull nederst på profilen

Plastskinne inne i profilen vises nesten ikke


Plassering av antenner.










AIS mottager også på VHF, den kan enkelt skrues av og på .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?