Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 27. januar 2020

Montering av trimplan og ekkolodd.

Tradisjonelle trimplan
Med 115 HK så trenger ikke Merry Fisher 605 trimplan for å komme opp av vannet, det er heller ikke nødvendig med trimplan på båter med 100 HK som 605 normalt selges med.
Sidevind og passasjerer gjør at båten legger seg over mot den ene siden, da er trimplan kjekt å ha. De fleste passasjerer tenker ikke så mye på båten og dens egenskaper, de setter seg der de synes det er fint å sitte. For å slippe å mase på passasjerer vil trimplan hjelpe mye.
Det vil også være mulig å presse ned baugen i motsjø, samt at den vil være lettere å trimme optimalt.

Volvo Boat trim 30 cm, trimplan.
Legg også merke til den ekstra platen som er montert for
Transducer og logg. (Foto T.Jensen)
Det finnes i hovedsak to prinsipper for trimplan, de tradisjonelle platene bak som en forlengelse av båten og den nye typen som bare stikker ned i vannet og skaper en turbulens som har samme virkning.
Jeg har hatt tradisjonelle trimplan og det virker helt ok, det er et trygt og godt valg, ulempen er at de stikker ut bak båten.
Neste trimplan blir av typen som stikker ned, de kan være bryterstyrt slik som tradisjonelle trimplan, men de kan også utstyres med automatikk som gjør at båten blir veldig stabil. At denne stabiliseringen virker skyldes at denne typen trimplan reagerer svært raskt, de fungerer ved hjelp av elektromagneter mens de tradisjonelle har enten hydraulikkmotor eller elektromotor. Både med elektromotor og hydraulikkpumpe tar det litt tid før trimplanet er ferdig justert.

En leser, Tommy Jensen fra Danmark har kommet med flere gode tips og bilder til løsning. Han har også montert en plate på hekken for å slippe å skru unødig mye skruer i hekken samt at han la ved flere bilder som viser monteringen. Tusen takk for bidrag.

Foto T.Jensen
Foto T.Jensen
Foto: T.Jensen

4 kommentarer:

  1. Hej, satt å sökte lite på trimplan till MF605 å hamnade här igen, hur upplever du båten med trimplanen? Jag ser inget behov för dom för å komma upp i plan men upplever att båten slår rätt hårt då man kör i plan å det är lite sjö, funderade på om man kan köra långsammare men fortsatt i plan å få ner fören lite mer för å skära vågorna bättre??

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg selv har ikke trimplan. Det er en Dansk mann med navn T.Jensen som har sendt bildene og fortalt om erfaringer. Hans erfaringer er at det slår mindre, så jeg kommer til å montere trimplan om et år eller to. Men før det blir trimplan så blir det hydraulisk styring og autopilot, jeg prioriterer det høyere.
    Jeg kan tilføye at sommeren forrige året kjørte jeg en Askeladden P6 med trimplan over en lengre distanse, den var ikke noe spesielt bedre i motsjø enn min egen. (Det siste var ikke mye å bli klok av, men jeg er usikker på om trimplanene var i orden for jeg klarte ikke å rette den opp med sidebelastning.)

    SvarSlett
  3. Du finner han på den norske facebooksiden for MerryFisher.

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?