Den største nyheten er at det er kommet badeplattform på hekken, noe som utvider båten litt.
Merry Fisher 605 fåes også i en Marlin utgave som jeg har omtalt tidligere.
Som utgangspunkt for badeliv vil den fungere enda bedre.
Til fangst og fiske kan den brukes som lagerplass for utstyr.
Badeplattformen på utstillingsmodellen har en haifinne stikkende opp bak.
Det Jeanneau verftet ikke har gjort er å forsterke taket på Merry_Fisher 605 slik de har gjort med de større modellene.
Jeg skal se etter om jeg skal få laget noe. Jeg synes kanskje en støtte i rustfritt ville vært penere enn den støtten i sort pulverlakkert aluminium som de har laget.
Det ser ut som det skal gå ganske greit på 605, en støtte vil komme rett i forkant av skyvevinduet og løsningen vil se bra ut.
Utover badeplattform så ser det ikke ut til å være noen andre endringer enn farge på putene.
Jeg har nå nesten 3000 nautiske mil med en MF 605 og over 3000 nm med en MF 595 før det.
Tilsammen over 6000 nautiske mil, både på langturer, til overnatting samt at de er mye brukt til fiske.
Erfaringene med båtene, både 605 og 595 er at de er meget gode kombinasjonsbåter til både fiske og fritid, vi bruker vår på linje med mange som har 25-28 fot store båter. Det er robuste og sjødyktige båter med de naturlige begrensninger man finner på en 6 meters båt, spesielt i krapp motsjø.
Min største innvending er at overgangen fra 90 HK Evinrude E-tec (som nå har lagt ned produksjonen) og over til Yamaha med en ti år nyere 115 hk ikke oppleves som noe spesielt fremskritt hverken når det gjelder akselerasjon eller støynivå under kjøring. Eneste fremskritt er lydnivå på tomgang men jeg likte E-tec sin dypere brumming enn Yamaha sin litt mer høyfrekvente støy.
Utover det så er Yamaha kjent for å være driftssikre og robuste motorer som tåler å gå 6-7.000 timer dersom de blir regelmessig brukt og får service og oppfølging.
Støtte på en 795 |
Vindusplassering 605 |
Hei Merry Fisher har et spørsmål vedrørende MF 595 som du kanskje kan svare på. Kjøpte en Merry Fisher 595 (2011mod) for 1 mnd tid siden og ser i din blogg at du hadde et skap under passasjerbenken bak i din MF 595. Det er jo ikke slik hos meg og det er heller ikke adkomst oven i fra. Skulle nesten tro det var en flytetank under benken. Men du har jo skap der og spørsmålet jeg har er: Er dette noe du har laget til og evt. er det helt ok i forhold til sikkerhet og slikt. Ser at dette skapet finnes i MF 695. Hadde vært fint med svar da mer stuverom hadde vært flott og spesielt om det er helt greit å skjære hull enten i topp eller side i benken. Ellers superfornøyd med båten.
SvarSlettMvh: Steinar S
Hei. Det er ikke noe skap under hverken på MF 605 eller 595. Plassen er avsatt for kjøleskap.
SvarSlettMed en Fein-cutter 8sag) har jeg skjært ut et hull tilsvarende hullet som et eventuelt kjøleskap skal monteres i. Deretter tok jeg glassfiberplaten som nå er skjært ut og satte på en teakramme, satte på hengsler og skaplås, dermed er det skapplass.
Dersom du ønsker det så kan du sage ned skillekanten litt inne i skapet og plaste forsenkningen med glassfiber og gelcoat. Sager du ned veldig mye så bør du tenke på å forsterke litt.
Håper dette var svar på spørsmålet. Dersom du søker lenger ned i bloggen så finner du et eller to innlegg om dette. Jeg mener å huske at jeg har skrevet om det både for 595 og senere for 605.
Lykke til.
Mvh. Asbjørn
Flott & Tusen takk for svar Asbjørn.
SlettGratulerer med ny båt, jeg synes MF 595 er en utmerket båt.
SvarSlettTakk for det, så langt veldig fornøyd. Har ikke blitt mange turene med kjørte Råkvåg – Ekkilsøy (øy utom Averøya) den dagen jeg kjøpte båten og fikk da prøvd den i variert vær og sjø. Men så kom disse reglene om å ikke bruke fritidsbolig i annen kommune og dermed kjørte jeg i forrige uke båten opp til Trondheim og Grillstad Marina. Så nå gledes det til litt lettere vær og fisketurer på fjorden.
SlettNice blog thanx for sharing, we At Capital Bolts Our primary focus is on providing high-quality products from many manufacturers.
SvarSlettDin 7990
Din 605
Din 960
Din 558
EN 14399
EN 15048
BS 7419
IS 12427
IS 1363 Part 1
IS 1363 Part 2