Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 7. juli 2017

Lang båttur med liten båt. Trondheim til Bolga nord på Helgeland (i Nordland). 266 nautiske mil med en Merry Fisher 595

Avgang fra Børsa, opp til Stokkøya. 68 nm- 126 km.
(Distanse Trondheim- Rørvik er 133 nm, 246 km.)
Veslefrakt (Loke lastet og klar i Børsa båthavn)
Vi lastet på med kajakker på taket, kasser med padleutstyr samt en bygningssag på akterdekket.

Vi sjøsatte i Børsa båthavn og dro kl.01.30 på natten. Årsaken til sen start var et høyt prioritert besøk som måtte gjøres før vi dro.

Det var tung sjø så vi gikk med marsjfart 12—15 knop. Spesielt utenfor Geita og når vi nærmet oss Agdenes.
Når vi kom ut ut i Trondheimsleia utenfor Agdenes gikk det mye raskere, 18-20 knop.
Etter Agdenes gikk vi mellom Garten og Storfosna, videre opp forbi Ørlandet, Uthaug og Botngård, forbi Kjeungskjæret fyr ytterst i Bjugnfjorden.

Kjeungskjæret fyr
 Den gang fyret var bemannet så hadde fyrvokterne hele familien her ute.
Ungene har ikke noe mye lekeareal når det er flo, det dreier seg om noen kvadratmeter når det er lavvann. Det er en litt spesiell oppvekst.
Videre passerer man Valsøya med Valdersund innenfor. Seilingshøyde under brua er 8 meter.
Dette og opp til Buholmråsa er en ganske fin kyststrekning.
Med Linesøya i sikte er det ikke langt igjen.

Vi ankom Stokkøya i de små timer. Det er et fint sted med butikk og drivstoff med en idyllisk beliggenhet, hurtigruta går gjennom Stokksundet.
Vi overnattet på gjestebrygga i Stokksund.
Det er et fint område og et fint turmål for båtturister fra Nordmøre og fra Trøndelag.

Bensinbryggen på Stokkøya
Vi tanket første fylling på Stokkøya, jeg liker å ha full tank når jeg går lange strekninger.
Alle etappene er på 65 til 80 nautiske mil (nm).
Opp til Stokkøya var det ca. 65 nm.

Stokksundet bro.











Stokksund-Buholmråsa 28 nm.-52 km
Bessaker
Det ble en kort nattesøvn, 3 timer etter ankomst startet vi opp og satte kursen mot Rørvik. 
Vi satte kursen mot Roan, passerte Terningen fyr. På værmeldingen man får over VHF hører man om strekningen Frøya til Terningen. Terningen er et lite og "kjedelig" fyr som står på en holme.

Deretter passerte vi bl.a  Bessaker og Sandviksberget, distansen er delvis innaskjærs helt til Buholmråsa fyr, der gikk det fra
18—22 knop.

Buholmråsa-Folla-Rørvik, 35 nm
Buholmråsa fyr
Strekningen er på 35 nm og tar fra 1t 45 min til 2-2,5 timer avhengig av sjøgangen. Vi brukte drøye 2 timer.

Utenfor Buholmråsa heter det Vakfallet e.l, der fikk vi grov sjø, men kunne fortsatt ligge på 15—16 Knop.

Buholmråsa er i følge Den Norske Los et av landets verste steder når det er dårlig vær.

Jeg valgte å gå rett over Folla. Forbi Flatanger og over Folla var det en del stor sjø (dvs. mer enn 1,5-2 meter bølger) men vi kunne stort sett holde samme farten over hele Folla inn mot Nærøysundet i Vikna og inn til Rørvik (15-18 knop). Jeg måtte være litt våken og bruke ratt og gass en del. Det ble ikke noe tid til fotografering.

Folla er et kjent og fryktet havstykke, der mange skip har forlist. Når den slår seg vrang så er det ille nok, også for passasjerene ombord i de nye hurtigruteskipene. Jeg var fornøyd med at det gikk like fint nå som sist.

En alternativ litt mer skjermet rute er å gå via Foldafjorden innenfor øyene bl.a Kvaløya, Halmøya, Skingen og over til Abelvær. Deretter kan man gå innenro Nærøya og Marøya.

Rørvik-Brønnøysund. 48 nm.
I Rørvik er det bensinfylling inne i gjestehavnen samt på en fyllestasjon litt lenger bort langs moloen, man ser det når man kommer til tankanlegg.
I gjestehavna var kortautomaten til pumpene defekt så vi måtte da bort på den andre som ligger litt mer bortgjemt, et stykke bortenfor gjestehavna i retning Straumsøya. De har både bensin og diesel.
Der var det kø på grunn av økt tilstrømning.

Tilsammen brukte vi 2-2,5 timer i kø for å fylle drivstoff (inklusive problemene med kortleseren på den første automaten.)
Det passet dårlig med tidsplanen, jeg hadde med meg noe arbeid med tidsfrist som måtte leveres (via internett)
Fra Rørvik og utover mot Folla (Vikna)
Nærøysumdet. På vei inn til Rørvik fra Folla (Vikna)


Farvel til havnen i Rørvik

Turen fra Rørvik og opp til Brønnøysund er i ganske eksponert og åpent farvann, vi gikk med redusert fart hele veien.
Man må gå åpent over Sømna, men etter det så går det an å gå innenfor en del små øyer.
Når man nærmer seg Torget (Torghatten så går det lettere.)


Brønnøysund- Sandnessjøen. 41 nm
I Brønnøysund har de endelig fått bensin på brygga, ikke bare diesel. Det er godt tilrettelagt for båtturisme i Brønnøysund og det er en idyllisk og trivelig plass.
Det er et fint servicebygg med dusj og toalett.

Vi ga oss tid til å spise litt og ligge i ro en liten stund før vi fortsatte.
Nærmer oss Torhatten (Torget)

Torget (Torghatten)

På vei mot Brønnøysund

Brønnøysund med broen



Fra Brønnøysund og opp til man har passert Tjøtta er det også utsatt. Her var det bølgehøyde på 1,5—2 meter, med såpass bølger er det vanskelig å holde god marsjfart for en kort båt, vi gikk med 6—8 knop, da gikk det fint men man blir lei, det tar jo fryktelig lang tid. (Vær obs på at man kan gå litt skjermet dersom man leser kartet godt, gå heller Vevelstadsundet innenfor Buøy og Hamnøy og videre innefor Mindlandet, det gir bare en liten omvei.)

Til slutt ble vi lei og gikk jeg en liten omvei innenfor småøyerne utenfor Hamnøy da kunne vi gå med 22—24 knop, det hadde vært mye bedre å gå innenfor Hamnøy.
Senere skal jeg bli flinkere til å finne små sund og litt mer skjermede veier, de med større båter gjør  det ganske enkelt for at det blir mer komfortabelt.

Etter at Tjøtta var passert så gikk det fint og etterhvert ble det nesten flatt hav.



Sandnessjøen
Vi ankom Sandnessjøen kl.23. 
Med veldig lite søvn siste uke valgte jeg å overnatte her.
Jeg tok jeg feriens siste kontorarbeid med tidsfrist før vi forlot Sandnessjøen. Jeg fikk sendt mail kl.12.30, siste frist var kl 16. 🙂
Dagens mobiltelefoner som fungerer som modem løser mye.

Gjestehavnen i Sandnessjøen
I havnen snakket jeg med en kar som kom fra Træna med en stor lystbåt (36 fot), han var litt bekymret for oss, han mente vi ville få en trasig tur men den gikk egentlig veldig fint.

Sandnessjøen- Bolga. (63 nm)
Fra Sandnessjøen gikk vi i leia i passe rufsete sjø opp til Stigen, der gikk vi inn  mellom Stigen og Lurøya og kunne koste på, videre fortsatte vi mellom Kvarøyene. 
Når vi kom ut sundet og krysset Kvarøyfjorden - Trænfjorden fikk vi grov sjø, i 8 knop gikk vi behagelig og passerte Vikingen—polarsirkel symbolet før vi gikk i lunere farvann forbi Selsøyvik.
Hestmann

Strekningen Selsøyvik til Rødøy er en utrolig flott strekning, med mange trange sund, lune viker og idylliske bortgjemte viker.

Båten Penny av Børsa med skipper Petter Engen og kone Unni har vært i Selsøyvik og på Rødøy flere ganger, de er veldig fornøyd med området.



Selsøyvik
Bolga gjestehavn

Derfra opp til Hundsraua ved Kalvøya.
Vi smatt videre i god fart inn og ut trange sund og holdt fin fart helt til vi var forbi Rødøy. Rødøyfjorden er også kjent for å ha stygg sjø, der krysset vi korteste vei og til Svinvær og gikk inne i Bolgværet, der kunne vi gjøre god fart.

Fra Rørvik til Sandnessjøen er det 87 nm, derav ca. 32 Rørvik- Brønnøysund

Rødøy
Selve Rødøy med Klokkergården anbefales veldig sterkt, vi var ikke der nå, fruen har det travelt med å treffe familien.
Fra Klokkergården kan man gå fjelltur opp på Rødøyløva eller på oppdagelsesferd etter merkede turstier.
På Klokkergården kan man spise en bedre middag etter turen. (De serverer også kaffe, iis og kaker om man ikke vil kjøpe middag.)
Vertsskapet på Klokkergården er kjent for god service.

Fra Sandnessjøen til Bolga er det 54 nm, med såpass grov sjø er jeg fornøyd med at vi brukte 3 timer og 45 minutter. Vi ligger nå ved brygga klare for fisketurer og transportoppdrag.



Turen fra Børsa båthavn til Bolga ble 266 nm. 

Vel ankommet Bolga starter vi med å rigge oss til på lånt båtplass, jeg har spleiset tamper som passer til båtplassen. Takk til Håkon.

Første fisketur er gjort unna og vi har allerede spist et par gode ferskfiskmiddager.

I morgen skal Veslefrakt vikariere og frakte gjester ut til Helløya, ganske langt ut i Bolgværet, men før den tid skal kajakken på vannet.




2 kommentarer:

  1. Fin reiseblogg Kjente meg godt igjen Håper dere tar dere bedre tid på heimturen for dette er jo kystens kremstrekning

    SvarSlett
  2. Takk for hilsen. Strekningen er en av verdens fineste strekninger så jeg er enig at man bør gi seg tid. Vi har familie i nord som venter og når vi først er der så drøyer vi det så lenge som mulig før vi setter kursen hjemover så det blir ofte brukt noen dager for lite.
    Der vi bruker å være, Bolga helt nord på Helgelandskysten er også et fantastisk område, så til sammen får vi ca 4 uker med Helgeland og båtliv hver sommer. Ha en fin båtsommer når tiden kommer.

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?