Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 14. juni 2017

Fisketurer og padleturer

Fisketurer og padleturer i det siste.

Det har vært mye småhval i fjorden, det resulterer i dårligere fiske. Det var det på samme tid i fjor også.

Jeg får nok fisk til å holde oss i kosten, men ikke så mye mer. I blant så tar det flere timer å få, på VHF så har jeg hørt at også fiskerne klager litt. Til helgen så blir det garnsetting på ca. 80 meters dyp.

Jeg har fått mange fine timer med kvelds og nattfiske. Flott kveldslys og fine opplevelser er en fin erstatning for mye fisk.

Sløyebordet og rekkefestene fra Railblaza fungerer fortsatt godt. Det fungerer mye bedre å ha et stabilt godt sløyebord som likevel er raskt og ta av enn med det litt vinglete billige bordet jeg hadde. Festene som da står igjen i båten er pene. Også spylepumpen jeg har omtalt tidligere fungerer godt.

Når det har vært dårlig fiske så har vi brukt kajakkene mye. En av mine sønner har vært ut på hytta og padlet med en kompis. Han har også vært en 10 dagers tur i Lofoten på fjellturer, fiske og kajakkturer. Jeg lånte ut to komplette kajakker med utstyr, en tørrdrakt og en våtdrakt.

Vi hadde fellestur med kajakklubben til vår hytte andre helga i juni. Det var såpass vellykket at vi skal prøve å gjenta det til neste år.

På lørdag var vi 7 stykker som padlet 23 km rundt Grisvågøy. Underveis så hadde vi en passe lang matpause.
Det var flere som ga seg tid til å fotografere en del.
På lørdag kveld var det lunt og fint vær slik at vi kunne sitte ute hele kvelden.

På søndag padlet vi rundt Lesundøy. Noen måtte hoppe av i Lesund for å rekke andre avtaler.
Været var så fint at vi som var igjen ga oss tid til en lang pause med pølsegrilling.

 Lesundøy er egentlig er en halvøy, på returen så krysset vi Drageid før vi kom tilbake til naustet. (Om Drageid, se nedenfor)


Drageid var et smalt sted der de i gamle dager drog båtene over istedet for å ro rundt rett og slett for at det var enklere og sannsynligvis raskere. Vår grunneier av hyttetomtene forteller at han husker stokkene lå der enda når han var barn.
Under krigen ble Drageidet mellom Kallandsvågen og Mellandsvågen utvidet da okkupasjonsmakten la an jernbane for å frakte ammunisjon fra skip ankret opp i Kallandsvågen og ut til Melland fort.

Melland fort er et delvis restaurert kystfort med flotte gangstier som er tilgjengelig for både rullestol og barnevogn, det er verdt en tur.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?