Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 23. mai 2017

Valg av kajakk.

Mange spør om valg av kajakk og det er mange "gode" råd der ute avhengig av hvem du spør. Enkelte av meningene du får er svært så bastante om hva som er verdens beste kajakk.
Tenkte derfor å dele noen tanker med de som er interessert.

Foruten å padle og eie mange forskjellige kajakker så har jeg lært mye om kajakk"teori" på nettsidene til den svenske kajakkdesigneren Bjørn Thomasson, anbefaler å lese litt der. http://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/stabilitet
Du får aldri tak i den optimale kajakken som er rask, dønn stabil og samtidig lettrullet, lastbærende når du skal på telttur men lite vindfang når du padler tom kajakk i sterk vind, lettsvingt når du skal leke og retningsstabil når det er ekle understrømmer og vind, osv.
Du må velge ut de parametrene som du vektlegger mest og velge det kompromisset som du synes best om.
Faksimile fra Thomasson design sin nettside om stabilitet

Når man koker det ned så blir det for de fleste en grei allroundkajakk som er lett å svinge.


Med ror eller skeg? Tradisjonelt var det ror for havkajakkene, i dag har man fått fram kajakker med skeg som har veldig gode allroundegenskaper, de fleste lander i dag på kajakk med skeg.
Havkajakk med ror har blitt for de som har et særlig raskt, rett fram perspektiv, jeg selv har en slik og liker det (Thomasson Najad), men jeg har også en mer leken kajakk i tillegg (Zegul Greenland GT). Med ror er det mer ukomplisert å holde kursen i sterk sidevind og sidesjø.

Med skeget oppe så svinger du lett, med skeget nede eller delvis nede så er du retningsstabil samtidig som du korrigerer med åreføring og kanting, det er godt nok for de aller fleste.

Når det gjelder fart er det skroglengde som teller, samt en korreksjonsfaktor på bredde/lengde forholdet. Formelen blir litt i denne retningen: Fart = lengde x (b/l), dette er en enkel illustrasjon ikke en riktig formel.
En kort og bred kajakk kan ikke padles fort, en lang og slank kajakk kan padles fort. Men en lang og middels bred kajakk kan også padles ganske fort. En kort og smal kajakk kan derimot ikke padles fort. En kort kajakk er i hovedsak for lek, læring og padleglede i bukta utenfor hytta osv. gleden forsvinner når du padler sammen med andre selv om det isolert sett er en god kajakk. Resten av følget padler lett fra deg mens du jobber som en helt for å holde følge.

Vil man ha en kajakk som føles veldig stødig ut for nybegynneren på flatt vann så kan den være krevende å padle i bølger, velger man en kajakk som har litt mindre primærstabilitet men god sekundærstabilitet er den sannsynligvis lettere å beherske under varierende forhold, men krever litt øvelse i starten. Men merk deg, Finn.no har ofte smale, raske og krevende kajakker til salgs for en ganske lav pris, det er krevende kajakker som er kjøpt for smale og ranke for hobbypadlere. Midt på treet er helt greit for de fleste.

Dessuten må man lære seg å skille mellom avanserte og billige materialer.
For padleegenskapene så er det skrogform som teller, ikke materialer. Vær obs på at skrogene på plast og glassfibermodellene ikke er helt like, det skyldes at plastmodellene må tilpasses produksjonen.
Du kan få samme kajakkmodell i enkel glassfiber som veier nesten 30 kg over til en lekker karbonsak som veier 17-18 kg. Padleegenskapene vil være svært like.

Fordelene med mer avanserte materialer er at de er lettere å bære av og på bil samtidig som de er sterke. (Tåler oftest lite slag og støt, men det finnes unntak der også). Svært gode padlere vil nok også ha glede av litt raskere respons. Jo lettere og mer avansert dess dyrere blir kajakken og den padler stort sett like bra/dårlig som en billigere.

Plastkajakkene kan være gode allroundkajakker, men er jevnt over litt tunge. På grunn av produksjonsmetoden så blir skrogfasongen justert litt i forhold til glassfibermodellene på noen av fabrikatene. (Scott i plast og glassfiber er f.eks ikke helt like.) Skal man padle mye brottpadling eller dra kajakken opp og ned langs bergene og inn på steinstranda så er dette et godt valg. (Jeg behandler ikke mine kajakker slik.) For de som har padlet en stund så har plastkajakkene en liten tendens til å være tilleggskajakk samt en kajakk man velger når man skal på brottpadling- røff bølgelek med fare for grunnstøting. Viktigste grunn til at plastkajakk blir nr. to kajakk kan være at de er dyrket fram med gode allroundegenskaper, når man har mer erfaring spisser man kravene litt samt at når man har mye erfaring så har man løftet en litt for tung kajakk opp på taket mange ganger.

Skrogfasong, det finnes mange gode skrogfasonger, det jeg liker minst er såkalt swedish design der kajakken er bredest et stykke bak cockpit. Det gir raske kajakker som er gode i motsjø men de er utfordrende i sidesjø og i medsjø.

I tillegg til de fabrikkbygde kajakkene så får man også kjøpt tegninger for såkalt stripbuilding. Da kan man velge mer rendyrkede skrogfasonger og få de egenskapene man selv ønsker.
Stripbuild er i realiteten et svært robust komposittmateriale med gran som kjernemateriale belagt med glassfiberduk/epoksy inn og utvendig. Disse kajakkene vil være lette og svært sterke, med litt erfaring kan man få en ganske stor kajakk ned i 17-18 kg. Min Najad er litt over 5,8 meter og veier 21 kg.
Man må regne med ca. 150 timer på det første byggeprosjektet.

En grei havkajakk er fra 5-5,3 meter lang, 55-60 cm bred. Har skeg eller ror (skal du øve svingteknikker bør du ha skeg). Er dere mange brukere f.eks på hytte o,l så er plast helt ok. Mer erfarne padlere går ofte over til glassfiber til slutt, men den må behandles penere. Det er flere design som er gode, men jeg vil ikke anbefale swedish design til nybegynnere de kan være krevende i visse forhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?