Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 14. mai 2017

Dekkspumpe og sløyebord. Fisketur i mai 2017.

Ny dekkspumpe.
Det er en liten utfordring å få en varig og god pumpeløsning for å spyle på dekk. Den løse pumpen jeg har nevnt tidligere fungerte ganske godt i begynnelsen men det ble litt arbeid med å legge den ut samt at den ga dårligere trykk på slangen etter hvert.
Pumpe.
Jeg har kjøpt en ny membranpumpe (diaphragm pump) på 60 watt, den gir 8 bar og 5 liter pr. min. Det er ønskelig med pumpekapasitet mellom 5 og 8 liter/min,  man ønsker også lavt strømforbruk dette er den gyldne middelvei og det viser seg å være mer enn nok.
Det er også brukt pumper med opp til 12 l/min. Erfaringen er at det gir for mye vann og det blir mye unødig sprut og søl.


Montering
Jeg fester pumpen i rommet under dekk og slangen for innsug av sjøvann er lagt samme vei og sammen med motorens kabling. På Merry Fisher er det hull for brannslukking, der trekker jeg slangen ut (via hullet under midtsetet bak , det er for brannslukking).
Dette er såpass vellykket at jeg sier meg fornøyd med løsningen det fungerer ok, dermed slipper jeg å bore nye hull. (Som du kanskje skjønner så er jeg ikke glad i å lage nye hull.)
Hullet er såpass stort at jeg bare kan skyve slangen inn når den ikke er i bruk, den blir ikke i veien på dekk.

Nytt sløyebord.
Det gamle sløyebordet fungerte ganske greit men man blir litt lei av at det ble både litt skrått og ustødig.
Det ble innkjøpt RailBlaza fester og bord samt en holder for spyleslangen.
Jeg sløyet og fileterte to sei på henholdsvis 2 og 3-4 kg samt en, en torsk på 2-3 kg.
For vanlig hobbyfiske er dette greit, for folk som fisker og sløyer mye så blir det for ustødig og lite, se lenger ned.

Erfaringer
Bordet er forholdsvis stødig og fungerer bra. Spylepistol av typen rett stråle fungerer ikke optimalt, det er for høyt trykk på slangen slik at det spruter for mye rundt omkring. Det finnes spylepistoler med forskjellige dyseinnstillinger, det fungerer veldig bra. NB! Spylepistolen bør være i plast eller i syrefast, rimelige spylepistoler i metall beregnet for hagebruk tåler ikke sjøvann.


Sløyebord fungerer ganske bra men det er ikke stødig nok i det lange løp for den som fisker og sløyer mye, men det er mer enn bra nok til den som fisker av og til.

Etter mange runder med forskjellige løsninger har det endt opp med en spesialbygd fiskekasse der lokket er sløyebord, den plasseres på akterbenken.

Fisketur.
Det var litt for mye vind og bølger men jeg har fisket så lite i år så jeg hadde veldig lyst.

Først så prøvde jeg på nye steder langs land på Skardsøya mot Skipnes, det var ingen suksess. Deretter krysset jeg leia og endte opp på min faste plass ved Ramsøygalten, problemet med denne plassen er at det er bølgeoptimum omtrent der slik at det nesten bestandig er litt for mye bølger både til å fiske og til å sløye fisken.

Pumpen
Pumpen er en membranpumpe med autostart/stop. 12 volt, 60 watt. Den gir 5 l/min og 8 bar.
Det er brukt forholdsvis tynne slanger for å kunne føre den enkelt fram, det  fungerer godt.
Også Biltemas stempelpumpe med 8 bar og 8 l/min fungerer bra.
Jeg har hørt at det er for mye søl og sprut for fritidsfiskere som velger 12 l/min, det blir rett og slett for mye vann. Man må ha på oljehyre og lukke døren inn til kabinen.

Spylepistolen

En enkel spylepistol med flere dyseinnstillinger i plast fra Hozelock fungerer utmerket. NB! Den må være i plast eller være i syrefast.
Den heter Hozelock Multi Spray og er rimelig og god.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?