Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 26. mars 2017

Vårpussen ferdig, klar til sjøsetting.

En perfekt helg for båtpuss. Det regner og blåser, skiføret forsvinner og det er ikke noe fint turvær.
Båten står inne i naustet (båthuset) så jeg kan jobbe på båten innedørs.
Jeg brukte lørdag på å kose meg med diverse småfiksing og bunnsmøring.
Ny dekkspumpe.
Jeg har slitt litt med å få til en varig og god pumpeløsning for å spyle på dekk. Den løse pumpen jeg har nevnt tidligere fungerte ganske godt i begynnelsen men det ble litt arbeid med å legge den ut samt at den ga dårligere trykk på slangen etter hvert.
Jeg har kjøpt en ny membranpumpe (diaphragm pump) på 60 watt, den gir8 bar og 5 liter pr. min. Det er ønskelig med mer pumpekapasitet men helst mindre strømforbruk så jeg håper dette er den gyldne middelvei.
Jeg fester pumpen i rommet under dekk og smetter slangen for innsug av sjøvann ut sammen med motorens kabling. Foreløpig trekker jeg slangen ut via hullet under midtsetet bak (det er for brannslukking). Er det vellykket kanskje jeg borer hull og lager et mer varig opplegg. (Som du kanskje skjønner så er jeg ikke glad i å lage nye hull.)
Hullet er såpass stort at jeg bare kan skyve slangen inn når den ikke er i bruk.
Jeg skal prøve å komme tilbake til dette senere når jeg har prøvd det litt.




Nytt sløyebord
Den gamle løsningen med et sløyebord som ikke har den riktige vinkelen ble jeg litt lei av. Jeg har nå kjøpt inn Railblaza sitt sløyebord sammen med to rekkefester og to armer med ledd.
Jeg kjøpte også et feste for vannslangen slik at jeg kan spyle kontinuerlig ved sløying.
Det virket ikke veldig stabilt men er kanskje godt nok, vi får se, det var enkelt å få av og på.
Bordet har også utløp og stuss for slange for å få blofvann i sjøen, det er et fremskritt.

Skiftet gearolje.
Jeg skiftet gearolje og inspiserte magnetpluggene. Alt ser ok ut også i år. Motoren er en 2007 modell, tatt i bruk senhøsten 2008, så i realiteten har den vært i bruk siden våren 2009, bra å se at den holder seg såpass godt, jeg har hørt om mange som har problemer. Sink skifter jeg midt på sommeren, da er jeg hjemme i garasje/verksted når jeg er på vei nordover til Bolga i Nordland.

Bunnsmøring
Når jeg tok opp så ble båten godt vasket så det er nesten bare å smøre på. Jeg går over en kjapp runde med litt løsemiddel. Deretter maler jeg bare over der det er slitt, det forhindrer at det blir så tykt malingslag at det begynner å krakelere.  I år brukte jeg mellom 1 og 2 dl, jeg brukte neppe mer enn 15 -20 min på selve malingen og da er det mye tid pga at båten står veldig lavt på båtvognen slik at jeg må ligge på gulvet. (Pga lav takhøyde i naustet)
Dette er et tips jeg fikk fra min båt og bunnsmurningsleverandør. Det ser ut til å fungere utmerket.
Min forhandler selger Hempel, jeg er fornøyd med det. Når jeg tok opp båten i høst var det veldig lite groe og jeg vasket det av med en kost på kort tid.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?