Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 28. mars 2017

Båt i nød. Reddet etter Maydaymelding

I Ramsøyfjorden gikk en 26 fots båt på på grunn.
På grunn av sterk vind og bølger så drev båten godt på grunn og det ble slått hull i den i løpet av natten. Den sank når floa kom dagen etterpå.

Det ble sendt ut Maydaymelding, men i følge adresseavisen så ble det først oppgitt feil posisjon.

En brønnbåt forsøkte å bistå men fant han ikke på den oppgitte posisjon.

Etter hvert fant redningsselskapets båt mannen.

Han ble tatt ombord i redningsskøyta kl.03.00
Redningsskøyta hadde brukt ganske lang tid fra Fillan til Ramsøyfjorden på grunn av uværet.
Link til artikkelen i adresseavisen
Underveis så var det opp i stiv kuling til liten storm.

Selve grunnstøtingen var i Ramsøysundet som er et litt skjermet område litt bortenfor der jeg bruker å
fiske.

Normalt bruker jeg å lytte på VHF på et håndapparat fra hytta, men jeg hadde ikke sjøsatt båten så jeg droppet det. Hadde båten vært ute ville jeg lyttet og da sannsynlig forsøkt å gå over for å bistå.

Moralen er:
- Bruk VHF
-Vær nøye med kart og plotter, vit hvor du er til enhver tid. (Hold ditt bestikk i orden)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?