Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 26. mars 2017

Risikovurdering og sikkerhet ved fritidsfiske

Jeg har drevet med HMS i mer enn 20 år og har siden undervist om temaet ved diverse kurs og på fagskolen der jeg arbeider.
Det gjør at man får et noenlunde bevisst forhold til risiko også ved fritidsfiske og ikke minst som leder av en kajakklubb.
Direktoratet for sikkerhet og beredskap har nyhetsbrev man kan abonnere på. I dag kom det et nyhetsbrev og der var det bl.a om sikkerhet ved fiske og en youtube film om sikkerhet ombord i mindre fartøyer (kystsjarker).
Filmen er rettet mot yrkesfiskere men ivrige hobbyfiskere kan ha godt av å se og tenke over dette.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=OaaWwBmOzuk&feature=em-subs_digest-vrecs
 Filmen er på norsk med dialekt så den er mest egnet for mine norske lesere.

Innhalingsutstyr
Det er spesielt innhalingsutstyr som utmerker seg, det er store krefter og det å nå nødstop kan være  kritisk. Også i fritidsbåtflåten begynner det å bli mange med innhalingsutstyr.
-Godt plassert nødstopp
-God risikovurdering spesielt mellom vinsj og rull der garnbruk, tau o.l kommer ombord.

Ombord og ilandstiging
Iland og ombordstigning er også noe man bør risikovurdere og tenke nøye over.
-Helst bør man være flere
-Benytt godt fottøy
-Gode leidere
-Redningsleider bør være lagt ut

Fiske alene
Når man er alene ute og fisker må man tenke seg godt om.
Ofte når jeg ligger i det mest værutsatte området jeg fisker i så driver båten med opptil 1,8 knop.
Det vil si at dersom jeg faller overbord så driver båten fra meg før jeg rekker å gripe fatt i stigen.
Med de vanntemperaturene som det er til havs så er  det ingen mulighet til å overleve hverken med eller uten redningsvest.
Sikkerhetstankegang der forebygging av uhell er det eneste som hjelper.
Bruk av sikkerhetsline kan være til god hjelp.
Hvordan man forhindre fall overbord og evt kommer seg opp i båten igjen når man bruker sikkerhetsline må det øves på f.eks i havn en varm sommerdag.
Dersom det er spesielt urolig sjø prøver jeg å sitte mest mulig når jeg er på akterdekket. Det vil variere litt med båttype hvor høyt rekkverket er. På min MerryFisher 595 så er det såpass lavt at jeg må tenke litt ekstra på sikkerhet når det er grov sjø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?