Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 12. mars 2015

Kveitespyd og spyd for annen storfangst.

Som jeg skrev tidligere så bestilte jeg en "harpunspiss". Den kom som avtalt og jeg har nå laget et komplett kveitespyd av det.
Jeg startet med å bore et 4 mm hull og tre en wire gjennom selve spydspissen.

Wiren har en bruddlast på 560 kg, det bør holde for en stor kveite. Jeg vet ikke hvilke bruddlaster en stor kveite kan gi i det øyeblikket den slår men det er nok mange ganger vekten. Vi gjorde et forsøk og fikk en litt slank liten student (ca.70 kg) til å gjøre et forsiktig paralellhopp opp på en veiecelle, det ga en impact-force på godt over 500 kg. Dermed gjetter jeg på at en kveite på 35-50 kg kan gi impact-forces på bortimot 500 kg.

Jeg spleiset wiren omtrent som vanlig tauspleis. Jeg surret over spleisen med et tynt nylontau før jeg la krympestrømpe over. Det ble ganske bra.

I bakkant boret jeg opp hullet til 6,5 mm.
Deretter dreide jeg en ca. 200 mm lang rustfri-syrefast stang slik at tuppen passet inne i harpunen, deretter hadde jeg samme diameter som ytre diameter på pilspissen, 9,5 mm i en lengde på ca.100 mm.

Deretter økte jeg til 12 mm diameter som fortsatte resten av lengden.
Så saget jeg av den fremste tuppen på en solid og god teleskospstang for malerkost og rull, der dreide jeg en aluminiumshylse som passet inni.
Jeg dreide hull i hylsen og banket rustfri-syrefast stangen, tredde det hele ned i telskopstangen og boret hull og satte en skrue tvers gjennom.

Fra løkken i wiren kommer jeg til å feste et solid tau som festes i båten ved harpunering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?