Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 8. mars 2015

Driftstimer på motor overaskende lavt. Hentet båten fra service. Vårpuss og klargjøring.

Da har MarineTeam fikset de småtingene som oppstod i fjor, blant annet små gelcoatskader på grunn av hengeren. Jeg har hentet hjem båten. Den står nå parkert utenfor garasjen.
Mens den står hjemme skal jeg fikse en del småting.
Teakboks med 12 Volt plugg
USB plugg mangler ennå.
- Teakboks med innebygget ladeplugger med USB og vanlig 12V plugg. Boksen er tenkt til oppbevaring av mobiltelefoner og småting som skrangler litt rundt.

-Se litt nærmere på dieselvarmer og beslutte om det skal kjøpes varmer eller ikke nå i år, jeg monterte varmedyse og slange fram til frontruten i høst. Jeg kommer til å montere dyse i gulvet også så blir det en rask jobb å montere varmeren.

-Fikse en liten ripe under båten, jeg bad om at de fikset den, men det hadde de glemt. Det er både pluss og minus med det, jeg sparer penger og det er ikke så lang jobb. Jeg satte på en 1300 watts IR lampe for å ha riktig temperatur på plasten før jeg fikset jobben og mens epoksyen herdet. Nå gjenstår bare litt bunnsmøring.
IR varmelampe for å forvarme plasten og
herde epoksyen.

Motordata og brukstimer.
Samtidig som båten var på service så fikk jeg dem til å se på motoren og skrive ut en liten motorrapport. "Engine History Report"
Motoren har nå vært i drift i 6 år og det man bl.a
kan lese ut at det aldri har vært noe feilvarsel og hverken motor eller cpu har vært for varm.

Selv om man vet at båter brukes lite så er timetallet overraskende lavt.
Total gangtid på motoren er 219 timer.
På grunn av ny båt og en sjeldent fin sommer ble båten brukt ekstremt mye i 2014, loggen viser knappe 120 timer med tenningsnøkkelen i på posisjon. GPS plotteren viste 1400 nautiske mil.

I de foregående 5 årene har jeg hatt to båter, en liten 14 fot skjærgårdsjeep til fiske og den gamle Mørebasen med denne E-Tec 90 Hk til turbruk.  (Motoren ble som jeg har skrevet om tidligere flyttet over fra gammel til ny båt. )

De første 5 årene har motoren blitt brukt ca.100 timer, det gir et gjennomsnittlig timebruk på 20 timer i året i de 5 årene.
Gjennomsnitt over alle 6 år er på 36,5 timer i året.

Det stemmer med hva båtfolk sier, synes du at du bruker båten mye bruker du den 40 timer i året. Tror du at du bor i båten og er nær "yrkesfisker" så bruker du den opp til 60 timer i året. Jeg gjetter på at mitt forbruk vil svinge mellom 40 og 60 timer i årene som kommer nå når jeg har bare en båt.

Fordeling av driftstimene:
Ca. 30% av driftstiden er på tomgang og enda 5% mellom 1000 og 1500 rpm. Altså samlet er 35 % av tiden på tomgang og/eller under 1500 rpm.
21% er mellom 3000 og 3500
14% er mellom 4000 og 4500 rpm
0,9% er 4500-5000 rpm
0,01% er over 5000 rpm

Årsaken til at mye av driftstiden er med såpass lavt turtall som 3000-3500 rpm skyldes for en stor del at det er mange dager med krapp sjø med relativt høye bølger (i forhold til båtstørrelse, dvs 0,5-1,5 m høye bølger). Noe som gjør at man må gå med redusert fart, jeg prøver å ligge over planinsgterskelen. Det er litt over 3000 rpm dersom det er tung sjø å gå i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?