Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 4. november 2020

Sjekkliste for båten og før turen

 

Det norske sjøfartsdirektoratet har laget en sjekkliste for yrkesfiskere, fritidsflåten kan godt plukke opp noen av disse tankene og lage seg sine egne sjekklister. Her er en lett modifisert sjekkliste

Selv har jeg allerede laget en skipsinstruks for mitt fartøy selv om det er en liten båt. Skipsinstruksen brukes bl.a når mine barn skal låne båten. Sjekklisten kan være et godt supplement.

En slik sjekkliste er nok mest for de mer aktive båtbrukere, men også alle andre burde engasjere seg litt. Det å ta på seg å være skipper medfører et juridisk ansvar og i det øyeblikket du overtar ansvaret ombord er du skipper.

En skipper har ansvar for sikkerheten ombord, fartøyet og man har ansvar for å ikke forårsake fare fore andre eller forvolde skade på annen manns eiendom. Beste måte å forvalte dette ansvaret på er å forsøke å gjøre ting skikkelig hele tiden.
-Tenke sikkerhet før ferden
-Ha alt nødvendig sikkerhetsutstyr
-Ha kart og navigasjonshjelpemidler i orden og oppdatert
-Ha gode kunnskaper om navigasjon og om hvordan fartøyet oppfører seg.
-Sørge for at fartøyet er sjøklart, dvs riktig utstyrt og i god stand. Det hjelper ikke å si at skipsrederen (båteieren ikke har ordnet dette, når du er skipper så har du ansvaret. Er det noe som burde vært ordnet før turen så må man droppe turen.)

Sjekklisten kan printes tosidig og plastlamineres, da kan man krysse av med whiteboard tusj hver gang og vaske av igjen. Er det punkter som ikke er relevante kan man skrive IR (ikke relevant/not relevant), er punktet ok -skriv OK

Sjekkpunkter før båtturen/ fisketuren

OK

Nødsituasjoner

 

Er redningsdrakter lett tilgjengelige fra dekk og styrehus?

 

Har du sagt fra til andre hvor du skal fiske, og hvor lenge du skal være ute?

 

Har du testet nødkommunikasjonsutstyr og lanterner?

 

Brannsikkerhet

 

Er brannslokningsapparater lett tilgjengelige?

 

Er gassbokser og andre brennbare eller eksplosive kjemikalier forsvarlig oppbevart?

 

Har du sjekket at varmeovner/varmedyser fra varmer ikke er tildekket?

 

Sikkerhet på dekk

 

Skal du utføre nye arbeidsoperasjoner som krever ny risikovurdering

 

Er tau, vaiere, kroker og sjakler uten skader?

 

Er dekket ryddig slik at du kan forflytte deg sikkert?

 

Er sklisikringen på dekk intakt?

 

Er sikkerhetslinen arrangert slik at den ikke kan hekte seg fast i utstyr på dekk?

 

Er nødstopp testet og kan den nås fra arbeidsposisjon?

 

Har du på deg arbeidsklær med flyteelement eller flytevest ved arbeid på dek

 

Er nødvendig verneutstyr i orden og tilgjengelig?

 

Stabilitet

 

Er dører og luker lukket før avgang og er pakninger i orden?

 

Er løst utstyr på dekk sikret mot forskyvning?

 

Er vekten av dekkslast, taklast osv innenfor begrensningen i henhold til merkeskilt?

 

Dekker sertifiseringen den mengde last i rom og på dekk som du forventer å få?

 

 


 

 

Generell sikkerhetssjekk for din båt

OK

Nødsituasjoner

 

Har du en beredskapsplan for ulike nødsituasjoner?

 

Har du montert nødpeilesender og AIS (også om det ikke er krav på ditt fartøy)?

 

Stopper fartøyet dersom du faller i sjøen?

 

Klarer du å klatre om bord dersom du faller i sjøen?

 

Har du vurdert trådløs mann-over-bord alarm?

 

Har du gjennomført mann-over-bord øvelse?

 

Er redningsdrakten plassert lett tilgjengelig fra dekk og styrehus?

 

Kan redningsflåten nås raskt og lett sjøsettes av èn person?

 

Er hydrostatisk utløser korrekt montert?

 

Har du montert livbøye?

 

Brannsikkerhet

 

Er brannslokningsapparater kontrollert og lett tilgjengelige?

 

Er varme overflater i maskinrom og fra dieselvarmer isolert?

 

Er oljefyrt ovn riktig montert (plassering, oljetilførsel, isolering m.v.)?

 

Kjenner du til hvordan slukkemidler i maskinrom fungerer?

 

Er koblingspunkter, elektriske kabler og isolering i orden?

 

Sikkerhet arbeidsoperasjon.

 

Har du gjennomgått farer ved bruk av utstyr og farer ved arbeidet om bord, samt beskrevet sikker utførelse? (F.eks ved instruks)

 

Er det montert nødstopp på innhalingsutstyr, vinsjer, spill og har du sjekket at nødstopp fungerer?

 

Kan du sette deg fast i utstyr eller redskap under fiske, oppankring o.l, og bli dratt over bord? (Er fysisk skille nødvendig?)

 

Har du montert sikkerhetsline og har du sele for innkobling?

 

Er tau, vaiere, kroker og sjakler som står i spenn i god stand?

 

Har du lagt til rette for å ha et ryddig dekk?

 

Har du sklisikret utsatte områder på dekk?

 

Har du lagt til rette for en god og sikker arbeidsstilling? (Eks. støttebøyle)

 

Er arbeidsdekket godt belyst og er rekkehøyden forsvarlig?

 

Stabilitet

 

Er du kjent med stabilitetsplakaten om hvor mye redskap og fangst fartøyet kan føre?

 

Har du verktøy om bord til å fjerne is på fartøyet?

 

Kailigge

 

Er landgang/leider forsvarlig montert og belyst? (Er det forsvarlig adkomst til land?)

 

Er livbøye og flytemidler lett tilgjengelig?

 

Er kaidekket glatt? Strø om nødvendig.

 

Er det montert leidere på kai, evt. har du løs overbordleider?

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?