Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 5. november 2020

Minitest av Quicksilver 640. Bruktbåttest.



Minitest. Quiksilver 640, 2011 modell med Evinrude E-Tec 115 HK.
Quiksilver 640 er en av de etterhvert mange båtene av styrehustypen med en liten kabin og et akterdekk.
Noen produsenter legger mest vekt på bokvaliteter og har forholdsvis mye plass inne og et litt mindre akterdekk slik som f.eks Jeanneau Merry Fisher, Askeladden weekend med flere, mens andre legger mest vekt på akterdekk og nøyer seg med litt mindre og enklere kabin. Eksempler på det siste er Marlinserien fra Jeanneau, Quicksilver og Askeladden P66 Pilothouse. Både Askeladden og Jeanneau bruker samme skrog på sine søstermodeller henholdsvis Merry Fisher-Merry Fisher Marlin og Askeladden Pilothouse-Weekend.
Quicksilver er også levert med innenbordsmotor og blir da markedsført som Arvor. På f.eks Merry Fisher Marlin 605 er rekken og skutesiden høyere enn søstermodellen. Den vil da i teorien være litt mer havgående da den tåler å ligge mer over på siden før det kommer inn vann. Hvordan skutesidehøyden er på de andre båtene er jeg usikker på.

Produsenten av Quicksilver har lagt mest vekt på akterdekk og prioritert ned kabinen.
Kabinen er forholdsvis enkel og tilbyr plass for båtfører mens det i følge båteier egentlig er for trangt å sitte på passasjerplassen, det hadde vært bedre å gi båtfører litt mer plass. Det går også an å sitte en eller to nede på sengeplassene. I dårlig vær er dette bedre enn ingenting, men det egner seg ikke for de som lett blir sjøsyke, kabinen føles dypt nede i bunnen av båten.
Båteier har planer om å montere en passasjerstol på styrbord side istedet for dagens trange løsning. Det tror jeg er en bedre løsning.

Førermiljøet er ok selv om sitteplassen er noe trang, det ville vært mye bedre å flytte passajerplassen på SB side og gi fører litt mer plass. Man finner plass til VHF og radio slik bildet viser, det er ikke plass til kartplotter i dashbordet.. På testbåten stod kartplotter på brakett oppe på dashbordkonsoll, det er en pragmatisk løsning som fungerer, men det blir litt langt unna førerplassen til betjening. VHF er innfelt under plotteren, henger man mikrofonen ved styreposisjon så fungerer det greit.

Ratt og gasshendler sitter slik at det går fint å betjene hendler og ratt selv om det ikke er perfekt med tanke på ergonomi, men det er det heller ikke på andre båter av samme størrelse, svært mange av disse båtene har også styreposisjon ute, noe denne båten også har. Det er praktisk og fungerer godt. Det er god plass til styreposjonen på veggen bak førerplass uten at det ødelegger plassen på akterdekket.

Testbåten er utstyrt med Wallas safeflame med vifte i lokket. Det bedre enn ingenting men det vil være en fordel med en Eberspacher eller en Webasto med dyser på frontruten, noe det er planer om.

Førerplassen er litt trang og for nær
veggen.
Passasjerplassen blir litt i veien.

Quicksilver 640 har en walkaroundløsning der man har adkomst til en plass foran førerhytten, dette virker ok og er man mange som fisker ombord så er det en fin løsning.
Jeg sjekket ikke om hvor store sjøslagporter det er med tanke på å drenere bort brottsjøer over fordekket, men jeg har ikke hørt noe negativt om båttypen. 
Båtens store styrke er et gedigent akterdekk og mye lagringsplass gjemt bak mange luker under dørken. Her er det plass til aktivt fiske for flere personer. Det er også fisketank med sjøvannspumpe og fritt avløp, det fungerer fint for bløgging og oppbevaring av ikke alt for stor fisk, er man på jakt etter stor fisk må man ha andre bløgge og fiskekasseløsninger.
Under dekk er det plass til oppbevaring av stenger.

Bysseløsningen er litt spartansk men man får kokt seg en kopp kaffe og laget enkle retter og smurt seg en brødblings, for dette båtsegmentet så er det relativt riktig utrustning.

Sjøegenskaper: Båten virker svært lik de andre styrehusbåtene med en bredde på 2,54 meter og en dybde på 47 cm så er det ganske likt både Merry Fisher/Benetau og Askeladden. Denne båten fungerer godt i sjøen men har som de andre i samme klasse utfordringer med krapp motsjø som det er mye av på norskekysten. Testbåten var utstyrt med en 115 HK Evinrude, båten kommer raskt opp i plan og går fint og med god fart med tre mann ombord. 4-6 personer vil sannsynligvis ikke gi noen problemer. Disse båtene er ofte solgt med Mercury, jeg kjenner ikke til disse motorene men har ikke hørt noe spesielt negativt om dem.
Pentryløsning, Wallas med viftelokk
som skal fungere som varmer.
Som for Merry Fisher så tror jeg minstevalget med 75 HK egentlig er litt for liten til at man blir fornøyd
og selv om man er fornøyd så er de da tunge å selge brukt.

Oppsummert så er det en god båt med mye akterdekk og en litt mer kummerlig kabin, men er man nøktern kan man godt dra på en helgetur eller to med denne også. Har man mest fiskefokus er dette er godt valg og det gjenspeiles også av at det var rift om å få kjøpe båter av denne typen. 
En typisk kjøper av denne båten er en som bor eller har hytte ute nær fiskeområdet og ikke skal på mange lange helgeturer med båten men man kan godt slå seg med på en helgetur eller to.
Jeg antar at båteieren kommer til å være meget tilfreds med denne båten.


Total lengde: 6,52 m
Total bredde: 2,54 m
Dypgang skrog: 0,47 m
Antall personer: 6
Drivstofftank: 135 l
Motor: 75-130 hk
CE-kategori: C
God plass på akterdekket



Fra inne i kabinen og akterover.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?