Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 2. april 2018

Ny kajakk, første prøveturene med Njord fra Thomassondesign.

I løpet av vinteren har jeg bygget en ny kajakk, en Njord med tegninger fra Thomassondesign.
Her kommer et lite førsteinntrykk av kajakken, jeg kommer tilbake til selve byggeprosessen senere.

Design:
Njord er 559 cm lang og 51 cm bred, den er designet som en hybrid mellom Grønlandskajakk og en rask havkajakk. Linjene viser mest at den er en rask havkajakk og minner lite om grønnlandskajakk med unntak av det lave akterdekket. Thomasson bruker mye tid på linjene både over og under vannet og jeg synes det blir flotte båter og av erfaring vet jeg at opplysningene han gir om sine kajakkmodeller stemmer godt.

Kajakken har slak V-bunn og ganske skarpe kanter (knekkspant) og utfallende fribord midtskips samtidig som den har litt sprang. Største bredde er 51 cm og den er bare 39 cm bred i overgangen bunn-knekkspant, det er ganske smalt.
Selv om kajakken er lav på aktedekket har jeg likevel utstyrt den med stor cockpitåpning og dagluke mens designeren anbefaler ocean-cockpitåpning (liten åpning). Ulempen med ocean-cockpitåpning er at man må sitte oppe på akterdekket og entre med strake ben, det krever balanse og smidighet samt at det i praksis betyr at man må beherske grønnlandsrulle under alle forhold. Wet entry er den foretrukne rednings-metoden fra vannet når man har trang cockpitåpning.
Argumentene mot stor åpning er at det kommer inn så mye vann ved egenredning med så lavt akterdekk men jeg mener at da kan man velge rulle, wet-entry eller cowboy-entring. Ruller man er jo kajakken like tørr innvendig med liten eller stor åpning, i sum mener jeg det er en smakssak.
Fart:
Kajakken er designet for en relativt høy gjennomsnittsfart til havs, har ganske høy teoretisk toppfart og er likevel lettsvingt og lettrullet. Designhastigheten er ca. 9 km/t på energiøkonomisk marsjfart og 12,3 km/t som maksfart.
Jeg forsøkte rulle og wet entry i basseng for noen dager siden. Designeren, Thomasson hevder at den er lettrullet og etter min mening stemmer det meget godt.
Den er også forholdsvis enkel å rulle halvfull av vann, vi øvde uten spruttrekk, etter noen ruller så er det en del vann i kajakken.
I påsken 2018 har det vært veldig kaldt men fint vær, jeg fikk en 10 kilometers prøvetur påskeaften.
Kajakken skyter lett fart og er lett å kontrollere både i sving og den holder kursen godt.
Jeg har padlet veldig lite i vinter da det har vært en fin skisesong, til tross for det så gjorde jeg god fart, den første kilometeren gikk unna med en mye høyere gjennomsnittsfart en jeg har fått på andre kajakker tidlig i sesongen. Litt motvind og kraftige undervannsstrømmer gjorde at det var vanskelig å opprettholde samme høye hastighet hele tiden.
Turene etterpå viser at den er rask og lettpadlet.
Jeg ligger ganske uanstrengt i 9 km/t som er designhastighet for letteste framdrift (pc-forholdet), det er heller ikke noe problem å padle ganske lett i 10 km/t. Fra 11 km/t og oppover er kurven ganske bratt og det er tungt å komme over 12,3-12,5, men jeg har passert 13 km/t med den uten medstrøm og medvind.
Svingegenskaper: 
Selv om den er lang og designet for fart så har den litt sprang, noe som gjør at man sitter forholdsvis dypt i vannet og at man svinger ganske lett om sin akse. Skal man svinge kraftig så må den kantes ganske mye, men da svinger den meget godt. Også rene grønlandskajakker som f.eks Zegul Greenland, en meget god svingkajakk må kantes mye for å svinge godt. Njord sine svingegenskaper oppleves som meget gode i sin klasse (noe av det beste i sin klasse). Å kante så mye på en såpass smal kajakk oppleves som litt mer krevende for de fleste. Med en kajakk på nesten 5,6 meter svingte jeg ganske lett i basseng, det synes jeg er veldig bra.
Stabilitet:
Kajakkens primærstabilitet skal være midt på treet, mens sekundærstabilieten skal være ganske god til tross for at den bare er 51 cm bred. Siden man sitter relativt dypt i vannet oppleves kajakken som mer stabil enn bredden på 51 cm tilsier og med et utoverliggende fribord får den god sekundærstabilitet. Min opplevelse av kajakken er at den føles  forholdsvis stabil på flatt vann men krever en del øvelse i urolig sjø og litt større bølger. Kajakken har brukbar  sekundærstabilitet.
I sum må stabiliteten beskrives som ganske god i forhold til kajakkens bredde, men det krever en del øvelse før man trives i urolig sjø.
Svingegenskaper og retningsstabilitet:
Kajakken har som tidligere nevnt skarpe slag/kanter midtskips og har moe sprang, noe som gjør at den svinger ganske lett om padlerens akse. Den må kantes ganske mye for å svinge godt, det er en liten utfordring.  Jeg haretterhvert prøvd svingegenskapene mye og den svinger meget godt. I basseng er den veldig lettsnudd til tross for at den er såpass lang.
Retningsstabiliteten er god, jeg trengte ikke skeg (senkekjøl) i noen særlig grad selv om det er en del undervannsstrømmer i området. Kajakken er lav og har lite vindfang så jeg gleder meg til å få prøvd den i litt mer bølger og vind slik at jeg blir mer kjent med den.

I sum er jeg meget fornøyd og opplever at designerens beskrivelse av kajakkens egenskaper stemmer godt men det krever en del trening for å bli sikker i urolig sjø, store og halvstore bølger, det er tross alt en smal kajakk med sin største bredde på 51 cm og den er ca 39 cm bred nederst på skrogsiden. .





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?