Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 31. desember 2016

Enkel og billig kajakkvogn. Lage kajakkvogn selv.

Jeg fikk tak i understellet til en ødelagt barnevogn med gode hjul. Jeg plukket av akslingene med hjulene og kastet resten.
Av de to akslingene lagde jeg to vogner.
Som vogge kappet jeg til en plankebit av 1,5"x 6" (36x148 mm) treplank og sagde en passende bue. Buens fasong er ikke så viktig bare den er dyp nok, det er polstringen kajakken hviler på (skal hvile på).
Som støtte felte jeg inn en list på den ene vognen, på den andre boret jeg hull og saget av en rundstokk av samme tykkelse som kosteskaft. Begge deler fungerer godt, men rundstokken er raskest og enklest. Det spørs hvilke materialer man har liggende. På akslingene var det to små ører som passet perfekt til å skru fast i planken.


Som polstring brukte jeg rørisolasjon.
Som festestropp brukte jeg enkle bagasjebånd 1-1,5 meters lengde og deler i to. Enden med låset må være såpass kort at den havner ca. midt oppe på kajakken.
Festestroppene lagde jeg hull i med en oppvarmet spiker og skrudde fast ytterst på den ene enden av rundstokken (listen).
Når man skal trille kajakken plasserer man vognen slik at stroppene er lengst fram i fartsretningen og kommer opp foran bakerste luke. Jeg smetter stroppene under sikkerhetslinen for å unngå at vognen vrir seg. Jeg har brukt begge vognene noen ganger og denne fungerer minst like greit som de kjøpte vognene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?