Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 28. desember 2016

60 fot fritidsbåt sank, ganske lik problemstilling med utleiebåt som sank.

For en god stund siden skrev jeg om en utleiebåt som sank, en turistfisker døde i sjøen. Det var en relativt liten båt av typen  Dolmøy fra Hitra.
Det var en kombinasjon av overlast og feilkonstruksjon. Overlast gjorde at det trengte inn vann og en feilkonstruksjon gjorde at det ikke kunne lenses ut igjen. (Jeg har sjekket, på Merry Fisher og dermed på Benetau så er det gode dreneringskanaler mellom skottene som ikke låser fast vann på uønskede steder der det ikke er lensepumpe.)

Dette kan tydeligvis skje med ganske store fartøyer også.
I juni 2016 sank en 60 fots Sunseeker Predator i ca. 3 meters bølger utenfor Lista. Stavanger Aftenblad. http://www.aftenbladet.no/lokalt/Cabincruiser-sank-ved-Lista---fem-personer-reddet-5642b.html
I utgangspunktet var dette enkle forhold for en så stor og forsåvidt kapabel båt.
Jeg ble litt nysgjerrig og har sett på flere kilder.
Svenske "Livet ombord" refererer til skipperen på redningsskøyta Ægir som hevder at båten fikk motorstopp og det resulterte i at hekken la seg opp mot bølgene som da slo inn over akterdekket og fylte båten med vann. http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160519/lyxbaten-sjonk-till-havs-trots-att-den-inte-sprungit-lack
Flere andre aviser og båtblader skriver om hendelsen.
Båtbladet Båtliv referer mannskapet på Ægir på følgende måte: "Ifølge mannskapet på «Ægir» var det ingenting som tydet på hull i skroget eller ødelagte skroggjennomføringer. Redningsmannskapet mener at båten ble fylt med vann gjennom luftinntakene til motorrommet, som på Sunseeker Manhattan 60 er plassert nokså lavt på skroget over badeplattformen på hekken, ifølge vår kilde." kilde: https://www.batliv.no/innhold/?article_id=38404

Den siste teorien med at luftinntakene til motorene sitter for lavt på akterdekket og dermed fyller motorrommet med vann minner jo mye om ulykken med Dolmøybåten på Finmark. Så lenge motorene går og båten er i fart så fungerer lenseporter og tettinger. Når man stopper opp er man avhengig av en helt annen lensekapasitet, det krever relativt store lenseporter og mye tettere luker i forhold til når man er i fart.
Dessuten må det finnes pumpekapasitet til å ta unna det som likevel kommer inn. Brottsjøer som velter over dekk vil jo gi en viss vannstand på dekket en stund. Meget få lystbåter er så tette at det da ikke kommer inn vann via ventiler og dører. Jeg hadde en Nord West 740 på 80-90 tallet, den hadde en meget høy terskel som forhindret vann i kabinen selv med akterdekket delvis fylt med vann. Nord West ble bygget på Haramsøy utenfor Ålesund den gangen, designet var nok preget av tanke for storhavet og den er en av de få som tåler virkelig mye vann på aktedekket.
Moderne båter og dagens krav til layout, dekkskomfort og terskelfritt bidrar neppe til å øke sikkerheten. Jeg vet ikke om det er riktig å kritisere Sunssekeren spesielt i forhold til andre båter.
Også på Merry Fisher 595 /645 er det ganske lav terskel, men med døren igjen vil det trenge inn en noe vann men jeg håper og tror det ikke blir for mye. Dekkets lensekapasitet er ganske god i forhold til akterdekkets størrelse og det er tre elektriske og en mekanisk pumpe ombord. I forhold til båtens størrelse og klasse så er det mer enn tilstrekkelig. Jeg har brukt båten i bølger på 2-2,5 meters bølger (vanskelig strømsjø ved Rødøy) og hadde ikke noe problem.


Fra motoren stoppet til båten var delvis sunket gikk det forholdsvis kort tid. Fra de meldte om motortrøbbel til båten sank tok det ca. 1 time. Fra den lå dypt i sjøen til den i realiteten var tapt gikk det kort tid.
I dette tilfellet var det VHF og redningsflåte ombord, alle passasjerene ble berget fra redningsflåten med helikopter. Båten ble forsøkt berget av RS Ægir men sank.

Også i 2009 sank en båt pga av manglende tetting og dreneringsegenskaper, det var en dødsulykke.
Havarikomisjonen skrev : "Av andre byggetekniske mangler, i forhold til kravene som stilles til yrkesfartøy, peker havarikommisjonen på den uheldige plasseringen av luftinntak til motorrommet, ikke tilfredsstillende standard på dekkslukene og mangelfull drenering fra dekk"
Det var en Viksund speedsjark som egentlig er en fritidsbåt som ble brukt som yrkesbåt. http://www.vol.no/nyheter/article318699.ece


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?