Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 4. juni 2016

Bestilt tegninger til Najad trekajakk

Fra Thomasson Design har jeg nå bestilt tegninger av en Najad kajakk. Det er en kajakk på 5,8 meter og 55 cm bred. (mulig jeg bygger den litt kortere, ca.5,5 meter er nok, nesten 6 meter er upraktisk når man ikke bruker kajakken.)
Najad kajakk



Den har 7,6 km/h marsjfart og toppfart på 12,4 km/h.
Den skal være en stabil havkajakk.
Jeg tenkte først å bestille en Njord, men den er bare 51 cm bred og jeg er litt bred selv, jeg frykter den blir litt for smal til meg. Njord har en marsjfart på 7,8 km/h og en toppfart på 12,3 km/h. Men den har mindre slepemotstand og våt flate noe som gjør at det er en bedre kajakk å holde god fart i.

Njord

Jeg har bestilt meg ror og pedaler via ebay. Dersom det viser seg å være litt dårlig ror så får jeg lage noen deler selv. Luker fra KajakSport er innkjøpt.

Kajakken er en såkalt stitch and glue-kajakk. Man rigger en mal og stifter 5*30 millimeter granspiler på malen før en masserer inn epoksy som da limer sammen skroget midlertidig. Formen fjernes og man belegger med epoksy og 150 grams glassfibermatte inn og utvendig.
Når skroget er ferdig settes malene på plass og dekket lages på samme måte som skroget, deretter settes delene sammen.
Man monterer deretter luker, cockpitutrustning, ror og dekksutrustning.

Denne byggemåten skaper et avansert komposittmateriale som blir lett og sterkt. Lettere og sterkere enn de fleste andre kajakker, andre som har bygd dem får til vekt på mellom 15 og 18 kilo.

Glassfiberduk og andre materialer er nå på vei fra Tyskland (våren 2016), spantene er delvis ferdig saget. Det er hektiske tider med jobb og hus, jeg håper jeg får satt av tid til å lage den, jeg har lyst. Man må regne med 100-150 timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?