Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 17. februar 2015

Seapilot for windowstelefon

Når man zoomer inn er detaljnivået ok.
Jeg har sjekket mot noen av de vanskelige
grunnene i mitt område.
Det ser tillitvekkende ut.
Navigasjonsappen SeaPilot har nå endelig kommet for windows telefoner. (Windows 8.1)
Apple og Androidtelefoner har hatt dette tilbudet en god stund.

Tidligere har jeg bare hatt appen Marine Traffic Live Ships, den er ok når man sitter å lurer på hvilken båt som passerer ute i leia men har sine begrensninger som navigasjonshjelpemiddel

Foruten at man har et nødnavigasjons hjelpemiddel er en av fordelene med SeaPilot at den har "Internet AIS". (Jeg betrakter ikke en telefon med litt stor skjerm som et fullgodt navigasjons hjelpemiddel.)

Det betyr at de som har SeaPilot selv kan se og følge deg som om du har AIS og at du kan se alle skip med AIS på din skjerm.
I tett tåke er det en stor fordel, spesielt når man er i skipsleder. Skipsleder er trygge farvann å være i når det er tåke, man slipper å bekymre seg om grunner osv. Når man i tillegg kan få varsel om båttrafikk med AIS sender så er det et stort pluss.

Når man zoomer ut legger teksten
 seg oppå hverandre, men man ser bl.a
fyrsektorer osv
Som et apropos til skipsleder kommer jeg tilbake til det norske kystverkets sjøkart og deres oversikt over farleder.


Priser og nedlasting:
Man bør opprette en bruker på seapilot.com før man begynner. Jeg lastet ned via nettsiden og en link, men appstore, android sin store og windows store skal alle ha muligheten for nedlasting. Man får da en trial-versjon på 36 timer.
 Siden jeg har fått anbefalt dette av andre så var jeg fast bestemt på å kjøpe så jeg lastet ned, sjekket om det virket på min telefon og kjøpte deretter kart over Norge, mulighet for å lagre spor, track-back osv pluss at jeg krysset av for Internet AIS. Tilsammen så ble det 437 kroner, det er en årsavgift.

Jeg synes det er en svakhet at prisene ikke er oppgitt, men at man må se på betalingsvinduet.

Hvordan og om jeg da vises på AIS appen til andre er jeg litt usikker på. Han som anbefalte dette for meg fremholdt det å kunne følge hverandre som et fortrinn så jeg regner med det er noe jeg må finne ut av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?