Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 2. februar 2015

Generasjon 2 av Evinrude, G2 Evinrude

Evinrude har lansert sin nye generasjon med påhengsmotorer. Først ut er de med 2-300 Hk motorer. Jeg håper de kommer med hele serien etter hvert.

Økt dreiemoment og reduserte utslipp er hovedpoengene.
Her presenterer Terje Brurberg fra Frydenbø om de nye motorene. Klippet er litt langt men interessant for oss som er båt og motorinteressert. (Det er laget og lagt ut av Båtens verden)
https://www.youtube.com/watch?v=QyKpTdcP-pA

Et av de punktene jeg synes er interessante er at de tar mye mindre plass inne i båten enn tidligere. Min gamle Mørebas 17 hadde en ganske liten motorbrønn. Det medførte at innvendig plass var helt på høyden med den tids 18 fots båter. En slik endring som Evinrude her kommer med åpner for nye båtdesign. For min egen del ser jeg for meg at jeg kan bruke plassen til oppbevaring av fendere, fangst osv. i min MerryFisher.

En annen fordel er garantien, 5 år eller 500 timer. Det skal heller ikke skiftes olje på hverken motor eller gear i denne perioden.

Engelske "Motorboat" har testet motoren og synes å være henrykte og skryter virkelig av motoren. http://www.mby.com/gear/tested-brp-evinrude-e-tec-g2-outboard-engine-44904

Evinrude skriver i sin markedsføring at de er 21% bedre enn Yamaha og 23% bedre enn Mercury.
Youtube filmen fra deres egen hjemmeside viser at en Yamaha 250 HK gir et trekk på 639 Kg mens en E-Tec 250 HK gir et trekk på 750 Kg.
https://www.youtube.com/watch?v=uVI3tM_oLbc

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?