En leser fra et land ute i Europa har tipset om et vedlikeholdsproblem på alle Merry Fisher som leveres med wirestyring. (Takk til Sjak)
Knekk på wiren gjør det umulig å smøre. Kilde: Sjak |
I følge bruksanvisningen skal wiren tas ut, rengjøres å smøres to ganger i året. Slik det er montert nå så lar det seg ikke gjøre uten å demontere motoren, noe som selvsagt ikke blir gjort.
I løpet av 3-5 år så blir dette så tregt at det er fare for at tannhjulene inne i styresnekken blir utslitt og man kan miste kontrollen over båten.
Dersom det går tregt på våren må man ikke bruke krefter, da ødelegger man styresnekken. En litt enkel qick-fix er å varme opp med mye varmtvann, skru løs mutteren på wiren og trekke ut så langt man får til, rense og smøre. NB! Dette er ikke godt nok vedlikehold på lang sikt men det løser problemet for den sommeren.
For min egen del så blir det hydraulikkstyring når vårsesongen begynner, det kommer en liten artikkel om dette til våren.
Det er egentlig synd at Jeanneau har valgt å feilmontere wirestyringen, Seastar non-feedback styringen er pålitelig og fungerer godt, jeg kunne tenkt meg å beholde den, men det blir upraktisk når motoren må av for normalt vedlikehold.
Et alternativ er å lage nytt hull, kappe i stykker wiren og trekke ny wire, men da velger jeg heller hydraulisk styring. Man kan kappe wiren for å slippe å demontere motoren.
En fordel med å montere hydraulisk styring er at man kan ha to styreposisjoner. Både med wire og med hydraulisk styring kan man ha autopilot.
Why did you stop writing?
SvarSlettI haven`t really stopped writing but my G account is limited and I`m not sure if I want to support them with money buying more space when producing free articles they can send people to. The motive has never been to earn money but the income from announcement is annoying low, in fact it would be better with nothing.
SvarSlettSorry for late answer. I hope I will be back.
Best regards.
Thats a relief, I tought COVID got to you. Best regards
SvarSlett