Klar til avmarsj ved gjestebrygga i Mosjøen. Det er bensin og dieselfylling og gode forhold ved gjestebrygga. |
Aure på Nordmøre og opp til Nordnorge er ganske langt og koster dermed ganske mye tur retur, ca 8.000 kr i bensin.
Siden vi har tatt hele turen mange ganger med båt så velger vi å alternere litt, i år kjørte vi bil med båten på henger til Mosjøen, vi har en sønn som bor der og får kombinert det sosiale med kortere båttur. Kostnadene med turen, tur-retur, blir da 120 liter diesel og 150 liter bensin. I sum så blir det ca. halv pris. Å kjøre bil ut Leirfjorden ville vært det mest gunstige med tanke på tid og kostnader.
Vefsnfjorden gir ca. 15-16 nm ekstra hver vei, men det var ei god gjestehavn med en god slipp i Mosjøen.
Ut Vefsnfjorden. |
Vi startet kvelden med en rundtur i Vefsnfjorden sammen med vertsskapet i Mosjøen.
Vi bunkret og gjorde klar båten, lastet ombord alt og fikk kajakkene på taket.
Vi satte kursen nordover kl.24.00, ut Vefsnfjorden var det fortsatt litt småbølger men gode forhold.
Vi passerte polarsirkelen og skimter allerede midnatssola. |
Fra Mosjøen og ut i stedet for fra Leirfjorden er 15 nm ekstra
Når vi passerte Sandnessjøen var det blitt så rolig sjø at fruen gikk i forpiggen og tok kveld.
Resten av turen gikk med veldig slett hav og vi kunne legge inn god marsjfart, vi gikk på 26-27 knop.
Rødøy |
Klokken 03.00 var de 75 nm unnagjort og vi var ferdig fortøyd. 75 nm inklusive ekstratid med fylling i Selsøyvik gir ei god gjennomsnittsfart. Jeg kunne vekke fruen, vi gikk opp i hytta ved havna og tok kvelden.
Ønsker du å lese om fjordårets tur fra Bolga via ytterste vei og ned til Aure se på bloggen for forrige år..
.
Lovund |
Fremme og i havn kl 03.00. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?