Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 20. juli 2020

Mosjøen til Bolga, ei øy helt nord på Helgelandskysten.

Klar til avmarsj ved gjestebrygga i Mosjøen.
Det er bensin og dieselfylling og gode forhold ved
gjestebrygga.

Aure på Nordmøre og opp til Nordnorge er ganske langt og koster dermed ganske mye tur retur, ca 8.000 kr i bensin.
Siden vi har tatt hele turen mange ganger  med båt så velger vi å alternere litt, i år kjørte vi bil med båten på henger til Mosjøen, vi har en sønn som bor der og får kombinert det sosiale med kortere båttur. Kostnadene med turen, tur-retur, blir da 120 liter diesel og 150 liter bensin. I sum så blir det ca. halv pris. Å kjøre bil ut Leirfjorden ville vært det mest gunstige med tanke på tid og kostnader.
Vefsnfjorden gir ca. 15-16 nm ekstra hver vei, men det var ei god gjestehavn med en god slipp i Mosjøen.

Ut Vefsnfjorden.
Turen inn Vefsnfjorden er det ikke så mange som tar men Mosjøen er verdt et besøk, den gamle bebyggelsen er så intakt at det er verdt et besøk i seg selv. I tillegg er det ei sherpa-trapp opp til fjellet.  Man kan prøve zip-line og komme tilbake til byen via luftveien. I tillegg så har de ei bra gjestehavn.

Vi startet kvelden med en rundtur i Vefsnfjorden sammen med vertsskapet i Mosjøen.
Vi bunkret og gjorde klar båten, lastet ombord alt og fikk kajakkene på taket.

Vi satte kursen nordover kl.24.00, ut Vefsnfjorden var det fortsatt litt småbølger men gode forhold.

Vi passerte polarsirkelen og skimter allerede midnatssola.
Vi rundet innenfor Alsten, øya Sandnessjøen ligger på, gikk ut i Leirfjorden og videre utover, passerte Sandnessjøen og inn på den tradisjonelle hovedleia.
Fra Mosjøen og ut i stedet for fra Leirfjorden er 15 nm ekstra


Når vi passerte Sandnessjøen var det blitt så rolig sjø at fruen gikk i forpiggen og tok kveld.

Resten av turen gikk med veldig slett hav og vi kunne legge inn god marsjfart, vi gikk på 26-27 knop.
Rødøy
Vi gikk innenfor Dønna, Tomma og Løkta før vi gikk inn mellom Lurøy og Stigen, gikk gjennom Kvarøy opp via Selsøyvik opp mellom Gjerøy og Rødøy før vi la rett kurs de ti siste nm. I Selsøyvik tok vi fem minutter med bensinfylling, jeg liker ikke å ha lite på tanken.

Klokken 03.00 var de 75 nm unnagjort og vi var ferdig fortøyd. 75 nm inklusive ekstratid med fylling i Selsøyvik gir ei god gjennomsnittsfart. Jeg kunne vekke fruen, vi gikk opp i hytta ved havna og tok kvelden.

Ønsker du å lese om fjordårets tur fra Bolga via ytterste vei og ned til Aure se på bloggen for forrige år..




.



Lovund


Fremme og i havn kl 03.00.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?