Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 4. november 2018

Båtulykken i Gloppen oktober 2018.

Faksimile fra VG artikkel
En person omkom og tre personer havnet på sykehus.
I følge lokalaviser, NRK og VG så ble båten fylt med vann og motoren stanset. De ble nødt til å svømme mot land drøye 100-150 meter unna.

Jeg skriver om dette da jeg synes det er interessant å følge med på spørsmål omkring sikkerhet og mindre båter.

Litt om båten.
I følge beskrivelsen så var det en "ikke alt for stor båt" i plast med dekk eller overbygg over halve båten. Hvilken båttype det er snakk om har det versert flere historier om, alt fra eldre fiskebåt til liten plastbåt med halvt dekk, det står heller ikke om det er inboard eller outboard motor.

Etter litt leting så fremkommer det at det er en Arvor 215 As, 2011 modell. Kilde er nettavisen
En eventuell gransking vil sannsynligvis ikke være klar før langt ut i 2019.

Arvor 215 AS
Båten er en planende kjølbåt som har innenbordsmotor med strak aksling, den har maksfart på ca. 20 knop. Lengde 6,88 m og bredde 2,54 m med vekt 1650 kg. Motoren de ble levert med er Cummins mercruiser på 115 HK, det er dermed sannsynlig at denne båten også var slik.
Båtene er kjent for gode sjøegenskaper og er mye brukt som utleiebåter.
Det er Arvor i Polen, med Brunswick konsernet i ryggen som produserer båtene.
Layouttegning på Arvor 215 viser at den har walkaround hele hytten, fordekket er med andre ord
nedsenket.
Illustrasjoner om Arvor er hentet fra brosjyre på nett: Link

Båten ble testet av ViMenn under logoen Klikk.no i en artikkel publisert  21.05.2008, oppdatert 24.06.20017
De skriver at båten har gode sjøegenskaper og finner den tillitvekkende. Båten blir beskrevet som nesten uten planingsterskel, men at det medfører at den blir lav foran i lave hastigheter.
At den er lav foran og at det er nedsenket dekk rundt hytten kan man anta bidrar til at det kommer inn mye vann.

Litt om situasjonen.
Situasjonsbeskrivelsen er ut fra det bildet jeg får på grunnlag av samlet informasjon fra mange aviser. Kilder er NRK, Firdaposten, Nettavisen; VG, Dagbladet; Harstad tidene og lokalaviser i Sogn som har skrevet om dette.
Faksimile av testen i Klikk.no
https://www.klikk.no/motor/baat/arvor-215-as-3491265
De kom ut for en litt spesiell strøm og vindkombinasjon som ga uvanlig store bølger på stedet. Bølgene slo over båten og fylte den delvis med vann slik at motoren stoppet. Etter det ble situasjonen kritisk og de så seg nødt til å svømme mot land. Tre personer kom seg på land mens en person ble savnet og senere funnet omkommet.
Eier er noen steder omtalt som yrkesfisker og må antas å være svært båtkyndig, men avisene mener at redningsvester ikke var i bruk. Det kan også hende vi bare snakker om båtvante folk, ikke yrkesfisker.

Ifølge flymeteorologen på Meteorologisk institutt i Bergen viser en automatisk vindmåler på Sandane lufthavn at det blåste sør-sørøstlig laber bris i området, med vindkast opp til 14 meter per sekund. På Florø lufthavn ute ved kysten blåste det liten kuling. Min Merry Fisher 605 har vanligvis ingen problemer med 14 ms med vind og de bølgene det medfører. Det er rimelig å anta at det var spesielle lokale fenomener. Barentswatch sine kart har varsel om kryssende bølger for en del plasser.

Hva gjør at båten fylles med vann?
Foto: screenshot fra brosjyre.
Vind og kryssende bølger forårsaket store bølger, og bølger begynte å fylle båten med vann, til slutt stanset motoren.
Arvor 215 har som mange andre båter med fiskefokus walkaround rundt hytten, det medfører et forholdsvis stort areal som samler vann inn på dekk når det slår over. Selv om det dreneres via selvlensende akterdekk er det ikke sikkert portene har tilstrekkelig dreneringskapasitet når det først slår over. Walkaroundløsning betyr det at det kommer inn mye mer vann på dekk enn en båt med overbygd fordekk. Når Klikk.no i tillegg beskriver at båten blir litt lav foran i lav fart kan man regne med at det kom inn mye vann, noe som gjorde at motoren stoppet.
Foto: screenshot fra brosjyre.
Etter at motoren stopper så vil båten legge seg på tvers og da er man i problemer når bølgene er store nok i forhold til båten.

Jeg tror ikke Arvor er noe dårligere enn andre båter, tvert om, den har vært mye brukt som utleiebåt på grunn av stabile gode egenskaper. Men den nedsenkede utformingen er noe man må ta hensyn til når man bruker den.
Walkaroundbåter og båter med nedsenket brønn i front vil ta inn mere vann enn en tilsvarende båt med samme skrog som har fult fordekk. Det er noe man må ta med i risikovurderingen og dette gir beslutningsgrunnlaget for når man kan gå ut og når man må søke nødhavn.

Også tidligere har det vært dødsulykker i Norge på grunn av nedsenkede fordekk og/eller walkaround.


Hva kan gjøres for å forhindre slike situasjoner.
For å forhindre slike ulykker kan man følge med på værmeldingen og ta hensyn til været, men man kan likevel bli overrasket.
Man bør også ha en plan B, gå til et annet sted enn dit man hadde tenkt seg, søke ly eller lignende og vente til det er trygt å gå.
Siden det var veldig båtvante folk er det rimelig å anta at de gjorde mye riktig, men noe gikk galt.
Man bør også prøve båten i litt krevende bølger i dagslys for å vite mest mulig om båtens egenskaper og hvor grensen går.
Man kan forsøke å rette opp båten med drivanker.
Man bør ha med redningsdress til alle når man drar ut sent på høsten i mørke, får man problemer må alle ta på dressene + at de må ta på redningsvest.
Minimum er selvfølgelig redningsvest.
Som skipper har man alt ansvar, det medfører plikt til risikovurdering for den samlede situasjon som kan oppstå.

Andre tiltak:
-Øke lensekapasiteten ombord dersom man vet man bruker båten i krevende forhold, det har jeg gjort.
-Det er viktig at det også er manuelle pumper ved eventuellt strømbrudd.
-Det er lurt å skifte/teste pumpene en gang i blandt.
-Vurdere vannets veier ombord og forsterke sikkerheten f.eks med bedre pakninger, bedre sjøslagporter osv. (NB! Det er ikke lurt/lov å endre på båtens egenskaper, f.eks med stengbare sjøslagporter)

Årsak og etterforskning
Årsak og etterforskning er ikke klar så mine tanker er kun betraktninger, det er ingen konklusjon.
Det etterforskes som en båtulykke.
Erfaringsmessig vil ikke en eventuell rapport komme før tidligst høsten 2019, dersom den blir offentlig kjent. Oppdatering kommer dersom jeg finner noe i 2019.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?