Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 21. januar 2015

Nytt fiskeutstyr. Det begynner å krible litt, lengter etter båt og fiske.

Det begynner å krible litt, jeg lengter etter båt og fiske.
Vinteren med skiaktiviteter er ei fin tid. Jeg har fått kjørt ganske mye Telemarkski og gått mange skiturer.
Fine skiturer hindrer ikke at man begynner å tenke på fiske.
Jeg regner med å få båten fra service om en uke eller to. All den tid jeg ga beskjed om at det ikke hastet så er det en akseptabel horisont selv om det skulle vise seg å ta 3 uker. Det blir nok satt av tid til et par fisketurer midt i skiseongen også.

Mens jeg venter så har jeg begynt å tenke på fiskeutstyr. I går var jeg å kjøpte en tube med Kvalvik Bait, luktstoff for kveitefiske. Man skal smøre inn sluken/jigen med stoffet, det skal vistnok øke sjansen for å få fisk. Utover våren håper jeg å få svar på om det hjelper. http://www.kvalvikbait.no/havfiske-med-kvalvik-bait/
Jeg skal sette meg ned å studere sjøkart og blinke ut sandbanker og grunner.

Ut på sesongen i fjor kjøpte jeg en brukt Prey stang og havfiskesnelle med et godt multifilamentsnøre, det utstyret er jeg veldig fornøyd med.
Bakgrunnen for kjøpet var at min egen havfiskestang med en Shimano 20 TLD forsvant.

I ettertid så jeg at utlånsstanga jeg har er utstyrt med for dårlig snelle som både fruen og andre gjester synes er lite effektiv og problematisk å bruke.

I dag bestilte jeg derfor en ny snelle, en Tight Line GTR T20-II med 2 girs system fra Skitt Fiske, de har nå januarsalg. http://www.skittfiske.no/
I følge Skitt Fiske så skal snella matche Shimano TLD20 snella jeg mistet.


Sammen med snella bestilte jeg 270 meter med Berkley Whiplash Pro 0,28 mm snøre med bruddlast 46,9 kg.
Snella skal monteres på en enkel grei 2-delt Shimano 6 fots havfiskestang jeg kjøpte i går.
Grunnen til at jeg kjøper så kort stang er at det passer best i båten. Min egen Prey hovedstang er for lang til at den er enkel å lagre. I tillegg har den nye Shimanostangen store stangringer som gjør det enkelt å tre den med svivel ferdig knytet på snøret. Det kan faktisk være jeg kjøper en til, slik at jeg har 3 greie stenger ombord derav 2 som er lette å lagre. De gamle jeg har er litt for stive.
Oppdatering: Utstyret kom kjapt, 2 dager etter bestilling så ligger det i boden.
Jeg ser at snella ser så bra ut at nå har jeg 2 gode stenger ombord, med litt forskjellig bruksområde.

Jeg trenger vanligvis ikke mer enn 3 stenger ombord. 1 fisker i baugen og 2 bak er nok på en Merry Fisher 595, det blir nok å administrere for meg, da de fleste som er med er urutinerte. Med rutinerte fiskere så går det bra med 4 fiskere de dagene det er stille nok til å sitte på fordekket.
På akterdekket er det nok med 2-3 fiskere spesielt når det er mye fisk og litt sjøgang.
Det finnes flere stenger og sneller i naustet (båthuset) å ta med ut dersom vi skal være 4 fiskere ombord.

Det spørs om jeg skal bestille kveitespyd dersom jeg er alene og får noe stort på kroken.
Oppdatering: Jeg har kikket litt på ebay og fant harpunspisser til 6,45 pund inkl. frakt, det ble 79 kroner. Jeg får dreie og fikse litt selv. Jeg synes 1200 kr er for mye. De spissene som er på 1200 kroners spydene får man kjøpt for 270 kroner, men de vil ikke frakte til Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?