Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 3. mai 2019

Koblet opp AIS og NMEA 2000 nettverk. Montert VHF

Jeg har koblet opp AIS sender-mottageren som jeg kjøpte i høst, en AIS, EmTrak B350 AIS Clas B/SO
Jeg monterte  em-Trak sender/mottagerenheten under førersetet sammen med sikringsboksen.
Med tanke på GPS så er det kanskje ikke optimalt men det fungerer ok. Dersom det viser seg å være behov kan man supplere med en gps antenne. Grunnen til plasseringen er at det er en del varsellys på enheten, det er kjekt å kunne se dem ved behov, inne under dashboard så må man skru av deksel for å se den. Ellers ville det vært enkelt å legge dem under vindusvisker inne i dashbordet.

Om selve AIS sender mottageren samt VHF og NMEA se på denne artikkelen jeg skrev: Link
Like etter jeg kjøpte AIS apparatet programmerte jeg og prøvde den, det fungerte godt som singelmontasje. Programmering av MMSI osv gikk fint.
Jeg var litt spent på hvor enkelt det ville være å få AIS til å virke opp mot Lowrance Elite 7 plotteren men det gikk utrolig lett, når jeg koblet den til NMEA2000 nettverket så kom signalene automatisk opp på skjermen på plotteren. Enklere kan det ikke bli.

Jeg gjorde klart og monterte VHF, den ble montert på sideveggen under gass/gearspaken med mic montert oppe på dashboard. Det er en Lowrance Link 8 VHF.
Jeg la fram strøm og nettverkskabel.

For å få god kvalitet på VHF og AIS signal fraråder ekspertene å bruke splitter, de anbefaler separate antenner. Begge antennene ble montert på siden av styrehustaket på BB side. For at det skal være enkelt å komme til må man komme til inne i taket. Det er enkelt dersom man har høyttalere i taket, da bruker man hullet for høyttalerne for å komme til.
Antenneledninger for både VHF og AIS ble boret gjennom helt øverst på aluprofilen for døren, deretter ført ned i en kabelskinne som man limer/skrur fast i aluprofilen, deretter borer man inn i kabinen og trer ledningene under passasjersetet. Denne løsningen med kabeltrekking blir fin og er så godt som usynlig. For å komme til her må man ha saget ut for kjøleskap eller som jeg har gjort sage ut og lage dør for oppbevaring. Det er stor plass og det blir en fin lagringsplass.

NMEA nettverk. Jeg strekte kabler fra plotter og ned under førerstolen.
Jeg plasserte koblingene for nettverksbuss over sikringsboksen, det fungerte godt.
VHF og AIS er utstyrt med egen strømbryter på dashboard slik at jeg kan stenge dem av.

VHF er koblet i samme nettverk og mottar posisjonsdata fra kartplotter, den har også innebygget GPS men den funksjonen har jeg skrudd av og bruker plotterdata.

Artikkelen er oppdatert sommeren 2020.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?