Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 29. oktober 2016

Ikke altfor vellykket bølgesurfing.

Tenkte å surfe på bølger i dag, men det var mye mer vind enn bølger. Ute i leia var det meldt 18 m/s, hva det var i munningen inn til Mellandsvågen vet jeg ikke. Det ble noen surf men det var så tidkrevende å komme seg tilbake i motvinden at det ble bare noen få turer. Istedet prøvde jeg med seil inne i vågen. I kastevinder ble det mye armer og bein men jeg passerte 13,6 km/t. Konklusjon: kanskje det funker i jevn solgangsbris, er det noen som har erfaring?
Ikke altfor vellykket men man kan ikke ha braksuksess hver gang.

 



fredag 28. oktober 2016

Uvær til helgen, ser ut som det ikke blir fisketur men vinteropplag. Litt om forberedelse til vinteren.

De siste helgene har det vært en fin rytme. En dag med tur og annen aktivitet og en dag med fiske og kajakk. Jeg har fått ganske bra med fisk og kan fryse ned så mye jeg vil, men man har jo ikke bruk for alt så kjente har fått adoptere litt. Denne helgen var planen å fiske ganske mye men ved en titt på værvarselet så ser jeg at det sannsynligvis utgår. Vind på opptil 18 m/s og signifikant bølgehøyde på nesten 2 meter (det vil kunne gi maksbølger på opptil 3,5 meter).
Det betyr i praksis at det bare blir kajakkpadling i nærområdet, ved vestavær blir det ikke så voldsomme bølger i nærområdet men nok til litt lek i bølgene.

Søndag blir det sesongavslutning med båten, da trekkes den inn i naustet og vaskes under.
Forrige helg gjorde jeg vinterklart, tømte toalett, vanntank osv. I strålende solskinn polerte jeg tak og sider på overbygget. Jeg fikk også skrubbet ned og vasket dekket godt.
Jeg har kjøpt "Torrbollen" saltbasert avfukter i dobbel versjon + refill, koster lite og er enkelt, den settes i båten til vinteren.

Jeg sjekket også tauene på fortøyningen, de så utmerket ut, men det begynner å bli en del blåskjell på tauet ned til bunnfestet. Neste år når det blir fellesbrygge skal fortøyningen flyttes noen meter, da blir det nye tau ned til bunnen. Erfaringen er at man bør skifte alt hvert tredje år dersom båten ligger mye ute vår og høst. På vår forrige båt hadde vi en læreprosess omkring dette med en billig bøye fra Biltema, den gjennomgående skruen korroderte og mutteren ble dratt av. Nå har jeg en mye bedre bøye og har i tillegg sikret med tau mellom bøylen over og under vann, slik at alt i realiteten er forankret i ringen under bøyen.

Så enkelt som vinterkonservering er på E-tech så er det ikke noe hinder å sjøsette ei helg eller to dersom det blir snøfattig og fint ved sjøen. Er det snø så prioriterer jeg ski og litt kajakk.

torsdag 27. oktober 2016

Ny kajakk byggeprosjekt, del 8. Najad fra Thomasson design

Etter at grovslipingen , var ferdig ble åpningen for cokpitringen tilpasset. Det gikk fint.
Det er viktig at ringen ikke er laget helt rigid (stiv), når den festes til dekket må den presses ned og formes litt slik at den passer fullstendig. før man støper den fast i helt riktig fasong.

Jeg driver å prøvemonterer og lurer på om jeg skal ha dagluke på framdekket eller ikke, jeg er litt usikker. Bak meg vet jeg at jeg vil ha. Foran bruker jeg oftest deksbag, da vil en luke være vanskelig å åpne.


 Som du kan se så har cokpitringen ører nedover, de er for å skru fast setet. Setet blir enkelt å justere og tilpasse.



onsdag 26. oktober 2016

Ny kajakk byggeprosjekt, del 7. Najad fra Thomasson design

Dekket er lagt ferdig på selve kajakken.
Nå gjenstår det bare sliping, epoksybelegging og legging av duk.
Etter det så kommer det litt prøving og justering av cockpitring, seteløsning og lårstøtter.

Lårstøtter og seteinnfesting er nå plastet fast i cockpitringen, det gjenstår å prøvemontere denne og føle litt på om det er noe som må justeres før jeg monterer alt permanent.
Når alt passer lager jeg en hulkil (avrunding) før jeg legger på noen lag glassfiber.
Under dekk skal cockpitringen (sargen) renskjæres i flukt med dekket og støpes fast med noen lag glassfiber. (Slik at det blir lettere å tømme kajakken fullstendig for vann.)
Jeg tenkte også å støpe fast veggen bak setet før jeg tar av snur dekket for å legge glassfiber og avstivninger under dekk.
 
 

mandag 24. oktober 2016

Fiskeplassen i Trondheimsleia ser lovende ut.

Forrige helg inviterte jeg med en fiskekamerat til den nye fiskeplassen ut mot Ramsøyfjorden. (Vi omgås ellers også, bl.a kjører vi på ski sammen.)

Sjøkart er fine greier. Uten nærstudie av papirkartet ville jeg ikke funnet denne plassen.
Nå har jeg vært der 3 helger på rad og fått ganske mye fisk hver gang.
Vi får mest 4 kilos sei, men siste helg tok jeg flere lyr i 4 kilos klassen og kameraten fikk flere hyser med fin størrelse.

Ulempen med denne plassen er at den ligger maksimalt ugunstig til med tanke på vind og bølger. Når vi hadde fått nok fisk prøvde vi oss mye lenger ut, litt mer i le for Hitra. Vi kjørte ut mot Frøyfjorden og lå langt der ute i havblikk og nøt livet i sola på akterdekket men fisk fikk vi lite av her ute. Når det begynte å skumre kjørte jeg ham hjem til hans hytte. Der byttet vi mannskap, han gikk av vakt og min bedre halvdel kom ombord. Vi gikk hjem når det var blitt mørkt men det var såpass med måneskinn at vi ikke trengte ekstrar lys inne i vågen selv om den er trang og litt vanskelig.
Min halvdel av fangsten fylte 25 liters fryseren smekkfull av renskåret filet, bl.a med mye god lyr, den synes jeg er nydelig stekt som lyrbiff.

Ny kajakk, byggeprosjekt del 6 litt detaljer og sliping. Najad fra Thomasson design

Det har gått litt trått den siste uken. Når det er travelt på jobb og en det er del forpliktelser så forsvinner dagene fort.

Her ser vi skottet mellom spant 4 og 5
Underveis har jeg laget to skott av divinycellplater og glassfiber.
Jeg ønsker dagluke som jeg rekker bak meg på dekk like bak cockpit, skottet til dette dagrommet støpte jeg fast 42 cm bak skottet inn mot cokpit (bak setet).
Jeg støpte fast et skott mellom spant 4 og 5, 145 cm fra bakkant av cockpitåpningen, det er litt kortere enn på min Zegul Greenland men fortsatt er det plass også til familiens lengste som er litt over 190 cm.

Jeg har blitt ferdig med bakdekket og jobber med å slipe til dette og er kommet veldig godt i gang. Foran gjenstår det noen få strips, det er tildels grovslipt der også.

Det ser ut som det skal bli veldig bra, det er ingen skjemmende detaljer så langt. Jeg er fornøyd med avrundingen på akterdekket, det blir spennende å få lagt på glassfiberen og se resultatet. Det er veldig moro å slipe til og se hvor fine former kajakken har.

Nå jobber jeg med å lage sider på sargen slik at setet kan skrues fast og lages justerbart/flyttbart.
Jeg skal også bestille meg 4 skruer for faststøping i siden, da er det lett å montere pedalene, Alfa fritid i Tromsø har disse. De er uforholdsmessig dyre men praktiske.


Sliping rundt cokpitåpning mot bakdekket.
Fornøyd med liten bøyeradie 

Slipingen begynner å være ferdig.

fredag 14. oktober 2016

Ny kajakk, byggeprosjekt del 5 litt detaljer. Najad fra Thomasson design

Vridd og bøyd samtidig, enkelt med tynne lister.
Jeg møtte nye utfordringer når jeg begynte med dekket på kajakken, det er ganske kraftige buer med små radier i området mellom dekk og festet for spruttrekket (cockpittringen). Trestripsene klarer ikke så skarpe radier uten å knekke.
Jeg har sett litt på andres nettsider, noen legger hele bakdekket mere ned i en slakkere bue, andre lager en bue oppover bak spant 8 (slik at kajakken faktisk er høyere bak enn tegnet, men lav ved cockpitringen med en veldig fin bue å legge ryggen mot ved rulle.)
Saget ca 30 cm av listen ned til ca.1,5 mm,
limer så på 2 stk 1,5 mm lister samtid
som jeg bøyer og fester listen
Jeg hadde lyst til å få til den skarpe 3-d svingen og valgte å slisse opp de siste 30 cm av dekksstripsene bak og lime samtidig som jeg holder den i riktig form.
Jeg har prøvd tre forskjellige metoder.

Metode 1: De ferdige listene som er høvlet på 1 side, jeg skjærer den ned til 1,5 mm slik at den høvlede siden står igjen. Deretter limer jeg på to stk 1,5 mm tykke strips presser dem sammen der de skal være. Under skjøten på undersiden legger jeg en 5 cm lask, også den 1,5 mm tykk.

Metode 2: Tar en uhøvlet list som da er litt tykkere, skjærer inn et 30 cm langt kutt på midten. Deretter tar jeg lim på begge sider av to 1,5 mm strips og putter dem inn i sagsporet.
Her splittet jeg en 6 mm list på midten og la inn to
tynne 1,5 mm lister med lim  på midten.
Hva som er best vet jeg ikke.
Jeg setter så listen på plass og bøyer den slik den skal være før jeg setter på mange limklemmer mens limet herder.

Metode 3 som jeg ikke har prøvd ennå: Kanskje enda bedre om man tok den høvlede stripsen på en båndsag som har tynnere blad. Da kan man splitte den ferdig høvlede stripsen og legge inn en 1,5 mm list på midten.

Jeg endte opp med å bruke metode 3 med båndsag og et tynt innstikk, den likte jeg best.

NB! Det finnes en metode 4. som er enkel, rask og robust, dampbøying (steambending). Man steamer ganske enkelt listene som da enkelt lar seg bøye i riktig fasong. Jeg har pr. i dag ikke noe egnet utstyr, men det er uhyre enkelt å lage.

Klemmer sammen listen mens limet tørker.
Der listen vrides på venstre side brukte jeg en skrue
og en list for å holde den på plass mens
limet tørker.
Egentlig burde cockpitringen vært ferdig for noen dager siden, feil prioritering, men det er moro med litt fremdrift hver dag så det er ikke alltid man prioriterer 100% rasjonelt.

Først saget jeg ut ringen til spruttrekket i 4 mm kryssfiner, det er det tynneste jeg hadde uten å kjøpe ny.
Deretter lag jeg 1 lag glassfiber i epoksy på hver side, jeg klemte den på plass i kajakken mens den herdet, dette for å få riktig fasong.
Når det var herdet tok jeg og skrudde mange klosser på en plate. Klossene ble skrudd fast med ringen som mal.
Etterpå har jeg skjært mange 48 mm høye og 1, 5 mm tykke lister som jeg laminerer sammen til en ring, med cockpitringen og klossene som mal.
For å holde midtlisten bak rett og fin klemte jeg den sammen
med en rett list mens limet tørker.
Også her bruker jeg en skrue og en liten bit av strips
 for å holde stripsen nede
3 eller 4 lag tenkte jeg vil være nok, det er jo solid nok før glassfiberen legges på.

Fasongen jeg har valgt på cockpitringen er den litt moderne med firkantet fasong bakerst, det er mye lettere å få på spruttrekket. Størrelsen er valgt for at mitt neopren spruttrekk skal passe. Størrelsen er standard 80 x 40 cm. Jeg foretrekker å ha samme cokpitstørrelse på alle kajakkene.











Jeg kjøpte en rullekniv for å skjære striper av glassfiber.
Det er et billig og meget godt verktøy.
Det burde jeg gjort før jeg klipte biter og la under kjølen.
Laminering av den delen cockpitringen som skal
ned og møte dekket (sarg). Selve ringen skar jeg ut i kryssfiner
og la et lag glassfiber på hver side for at den skal
holde riktig bue under arbeidet.
Når den er ferdig og passer så legger jeg noen lag
glassfiber rundt samt et lag med karbonfiber for
estetikken. Lårstøtte kommer helt til slutt.

Mange 1,5 mm tynne lister som
skal bli ringen fra dekk og opp
til festet for spruttrekket.

tirsdag 11. oktober 2016

Ny kajakk under bygging. Bygge kajakk selv. del 4. Najad fra Thomasson design

Ferdig slipt innvendig.
Jeg brukte flapdisk på vinkelsliper
det krever at du er vant med verktøy
og sliping. Det blir fort store groper
om man er ørlite uforsiktig.
Når jeg var ferdig med yttersiden så snudde jeg kajakkskroget. Jeg fikk spantene enkelt ut av kajakken og pusset ned innvendig med vinkelsliper og en grov flapdisk. (Vær veldig forsiktig, du bør ha erfaring med vinkelsliper, den tar mye om gangen dersom du er uheldig.)
Deretter pusset jeg med 50 korning papir til det var jevnt, så glattet jeg med 80 korning og 180 korning. NB! Det er viktig at den er jevn innvendig ellers blir det vanskelig å få glassfiberduken til å følge formen og legge seg fint, da blir det luftlommer.
Jeg la på duk og brukte gummisparkel som beskrevet, det gikk veldig bra.

Jeg gjorde en liten tabbe med å sette på varme 5-6 timer etter at duken var lagt, det var for tidlig og det ble et par blærer, men de lot seg få ned igjen så det ble stort sett bra og de to små feilene er uten betydning.
I tillegg la jeg ekstra duk midt under kajakken ut og innvendig som forsterkning. Den ble lagt der man står når man går oppi. I ettertid ser jeg at det er unødvendig, kajakken er "altfor" stiv, dvs unødig sterk og blir sikkert nesten 1 kg tyngre og litt dyrere å lage. Når det først er gjort så ser jeg at kajakken blir utrolig robust, ikke noe fall fra bil eller en liten grunnstøting i bølger skal ødelegge denne. Greenland GT kajakken jeg har kan kjøpes som såkalt Rock Solid og jeg ser at denne Najaden blir sterkere enn det. Skroget alene veier nå ca. 11 kg, målet var 10 kg.
Jeg merker på meg selv at dette ikke er siste kajakken jeg lager selv, jeg trives med prosessen, blir det en god kajakk så kan jeg alltids selge en eller to av de jeg har. Nomad som Thomassen har finnes også i en raskere modell, den er uten ror men likevel en veldig god havkajakk og samtidig litt leken.

Jeg har laget et sete som så langt er svært lett, det består av et ytre synlig lag med karbon og et lag med 160 grams glassfiberduk, det er ikke renskjært ennå, foreløpig så veier det 250 gram. Når jeg er ferdig med å tilpasse setet og sargen rundt skal jeg legge på et lag eller to slik at det blir solid nok. Planen er å lage sargen i 4 mm finer med et lag eller to med karbon på hver side.
Epoksybelagt innvendig


Nå har jeg skjært til og plassert spantene på nytt har begynt å legge dekket. Spantene ble festet med 3 mm skruer helt øverst.
laget en massiv trebit for baug og hekk.

lørdag 8. oktober 2016

Mer enn 20 000 visninger.

Jeg gratulerer meg selv med å ha passert 20 000 visninger på Bloggen.
Båtblogg er for spesielt interesserte, det er ikke så mange som leser det man skriver. I de periodene jeg skriver aktivt så er det 8-10 lesere i døgnet, vinteren 2015 skrev jeg lite da var det få lesere.
Siden høsten 2013 fram til nå så har det vært 20 000 besøkende på bloggen. I tillegg så blir de vist på Google+, lesertallet der er oppgitt til over 230.000 men det er et tall jeg ikke forstår bakgrunnen for.
Det er ikke for pengene jeg gjør dette, jeg har skrevet 219 innlegg,  derav er 207 publisert.
Fortjenesten brutto er på 58 kroner og 42 øre.
Det er andre smågleder som gjør at det er verdt jobben.
Jeg fikk en hyggelig mail fra en nederlandsk mann for et par uker siden og jeg snakker av og til med folk som har lest det jeg skriver, det er hyggelig. Jeg har åpnet for oversettelse siden jeg skriver på norsk.
Det som driver dette er båtinteresse, teknisk interesse og litt formidlingsglede.
På mange måter kan jeg si at jeg startet litt med bloggen på grunn av irritasjon over de to store båtbladene har omtrent samme fokus, det er båter og båtliv for sør og østlandet. Båtbladenes Norge går fra svenskegrensen til litt nord om Kristiansand og det er naturlig nok, det er der det er flest kunder. Jeg savnet derfor mye stoff om det som interesserer meg, fiske, båter egnet for vestlands og nordnorsk klima samt turer som er noe annet enn å ratte rundt i en tett befolket skjærgård og begynte å skrive det selv. På grunn av at det er få lesere og nær null inntekt varierer motivasjonen litt.
For meg så er ViMenn Båt minst like bra som de store spesialiserte båtbladene så jeg abonnerer på ViMenn og får med båtbladet som vedlegg 3-4 ganger i året.
*Jeg har ikke dårlig samvittighet for å skrive dette, jeg har kontaktet redaksjonen i båtbladene og tipset om hva jeg savner, de har svart hyggelig og ordentlig

Jeg lærer en del om hva som virker for å få lesere og hva folk liker, noe som har kommet til nytte i andre sammenhenger.
Siden jeg skriver og presenterer så må jeg nærme meg problemstillinger og spørsmål litt mer profesjonelt, jeg kan ikke bare synse, jeg undersøker en del. Det er noe jeg har hatt nytte av som båteier, bl.a når det gjelder forbruk og bruk av båt, propellvalg osv.
Kunnskap om teknikk og materialer har jeg også nytte av i jobben som lærer i tekniske fag.

De fleste leserne kommer fra Norge med ca.12.000, USA med 2.500, Russland med 1600. Tyskland, Frankrike og Irland har mer enn 400 lesere.
Det som tilsynelatende kan overaske er at det kommer så få lesere fra Sverige (214), men dersom jeg ser det motsatt vei så er det å søke etter båtrelaterte tema på Svenske  litt vanskelig, det blir få treff, det skyldes tegnsetting og vokabular. Det hender jeg aktivt søker etter svenske nettsteder, de er litt vanskelige å få fram uten å kopiere inn det svenske ordet (jeg har ikke disse bokstavene på mitt tastatur, det dreier seg om svensk æ,ø, å)

En annen observasjon er at de mest leste innleggene ikke er de nyeste, de kan ha relativt få lesere. Det er ofte relatert til årstiden, men dersom jeg ikke skriver nye ting så er det færre lesere på de gamle innleggene.

fredag 7. oktober 2016

Nok en fin kveld i kajakken, utrolig fint kveldslys.



Nok en fin kveld i kajakken. Utrolig fint på denne tiden og de siste to-tre dagene så har himmelen stått i "brann". Turen gikk fra Børsa til Viggja, ca.11 km

onsdag 5. oktober 2016

Padletur på kvelden 3.oktober 2016. Pass på å vær synlig, bruk lys på kajakken og hodelykt.

Nå i overgangen september- oktober er det fint lys om kveldene.
Kajakklubbens faste mandagspadling varierer gjennom året. Nå når det begynner å bli tidlig mørkt om kveldene blir turene litt kortere og det sosiale får større fokus.
I dag padlet vi fra Børsa båthavn til Buvika og tilbake, det blir 9-10 km tilsammen.
Det var blankstille og vi padlet inn i den blå timen mot Buvika, på returen fikk vi silhuettene av de andre padlerne mot det litt vare, forsiktige rødgule kveldslyset, det er fascinerende at man blir så betatt av lyset år etter år.


Litt om sikkerhet og lys.
Vær obs på at det er vanskelig å se en liten, lav kajakk fra en båt, spesielt i sjøgang.
Det å gjøre seg lett synlig er derfor viktig.
Vi bruker hodelykter, noen har røde LED lys på kajakken.  Jeg har en lanterne med magnetfeste, Navi TriColor, den er synlig på et par nautiske mil. Jeg bruker også en brukbart kraftig hodelykt, samt at jeg har med en reservelykt og reservebatterier.
Når det kommer båter bruker jeg å sette lyset mot båten på litt lang avstand slik at de kan bli obs på oss tidlig.
Det må tilføyes at det generelt er lite båttrafikk på Gaulosen på kveldstid nå på høsten. På de siste 4 mandagspadlingene har det vært en båt ute som har vært nærmere enn knappe 2 nm (3-3,5 km).
Det blir dermed enda viktigere å ha fokus på sikkerhet slik at man ikke blir sløv og dropper det





Tricolor Navi lampen på fordekket. Foto: Gerda Karijord

Ny kajakk under bygging. Bygge kajakk selv. del 3. Najad fra Thomasson design

Nå er kajakken ferdig epoksybehandlet, først et grunnstrøk for å mette, deretter slipt helt jevn, jeg brukte ganske fint papir, 200 korning som siste finish.
Jeg fulgte beskrivelsen og la duken over kajakken i hele lengden, tømte epoksy porsjonsvis på langs midten og brukte en gummisparkel for å spre det utover. Jeg blandet ca.1 dl hver gang.
Det var anbefalt å være veldig sparsommelig med epoksyen, jeg var litt for forsiktig til å begynne med. Man må ha på nok til at man får fin flyt på overflaten, men ikke så mye at duken "flyter fritt"bruker man for lite så blir det for tørt og det tar lang tid uten at det bedrer resultatet.
Til sammen brukte jeg noe mindre enn 1kg på grunnstrøk (liming), priming før duk og dukbelegging utvendig. En god del av de to første strøkene er jo pusset av igjen.
Jeg har deretter strøket på lag nummer to for å fylle opp duken godt.
Jeg bruker sikling istedet for pussing med sandpapir mellom andre og tredje strøk.
Nå gjenstår et tredje lag for finishen, men jeg kommer til å forsterke litt i baug og hekk først.

Da er det snart bare en kveldsøkt igjen før jeg kan snu den og begynne innvendig før jeg tar dekket.

fredag 30. september 2016

Redningsskøyta Ægir havarerte i torsdag natt. Mannskapet reddet.


29.sept. 2016
Redningsskøyta Ægir gikk ut for å søke etter to russiske turister som var tatt av en bølge på en molo. Turistfølget var på 6 personer. Det viste seg senere at det var bare en som var i vannet,  denne ene turisten døde på sykehus fredag.

Redningsselskapets båt Ægir gikk ut for å søke etter de to når den havarerte i stor sjø.
Stavanger Aftenblad kan fortelle: (link)
Redningsbåten ble i følge redningsselskapet truffet av en bølge på 10 meter og gikk rundt. Maskinene stoppet og de gikk rundt en gang til.
Mannskapet kom seg i overlevelsesdraktene og to kastet seg i sjøen mens maskinisten ble plukket opp fra dekk.
Båten har drevet på land og blir berget når været tillater det.

Redningsselskapet sier at det er en av de mest dramatiske redningsaksjoner de har hatt i redningsselskapets 138 år lange historie. For oss som har lest litt om bla. Colin Archerskutene så vet man at det er foretatt en del store redningsbragder med godt sjømannskap gjennom tidene.

Knut Von Trepka og Grande skriver om RS.1- Historien. s.11 Redningsdåden i Havningberg 20.mai 1894. Bortimot 100 båter lå utsatt til i fiskeværet Havningberg, havet stod i rokk og orkanen holdt på å kaste fiskeflåten på land. Det ble sendt nødanrop til Vardø der RS-1, redningsskøyta Colin Archer var ankommet for sin første tjeneste dagen før. Med klosshalet skjøter og "små seil" satte redningsskøyta ut i rokket mens dampskipet Heimdal måtte snu. Folk trodde ikke sine egne øyne da RS-1 manøvrerte mellom nødstette båter og berget folk, en etter en. Med 22 reddede sjøfolk under dekk ankom de Vardø. De fikk beskjed om å tømme sjøstøvlene og komme seg tilbake, enda flere var i nød. Totalt ble 36 mennesker reddet, ingen omkom, selv om 85 fartøyer ble knust til pinneved.
Kaptein Anthonisen forteller i loggboken:
"Forholdene var spesielt vanskelige, da det var liten plass, og det grunnbrekte på 10 a`12 favner vann. Vi seilte rundt fartøyene, dempet sjøen med olje og manøvrerte slik at vi fikk båtene opp i oljefeltet, som dempet sjøen meget godt.
Slik holdt vi det gående  - bakket, fylte, stagvendte , lenset rundt etter beste skjønn og med godt held, slik at vi i løpet av tre kvarter hadde tatt opp 22 mennesker, deriblant en dame."

På neste tur berget de 14 mennesker på samme måte.

Det er ikke så mange redningsskøyter som har havaret. Tar jeg ikke feil forliste bare tre av de gamle skøytene for redningsselskapet.
RS-6 Nordland ble knust mot en fjellvegg ved Kjelvik like ved Honningsvåg 10.desember 1900
RS-7 Bergen forliste i rullesteinene på Andøya i januar 1907
RS-24 Risør forsvant med mann og mus uten et spor i 1913
Redningsskøyta Ægir blir truffet av flere brottsjøer og går rundt to ganger før den blir evakuert og driver på land i september 2016.

I moderne tid er det også noen uhell:
2015 Redningsskøyta Bill gikk på grunn under testtur etter verkstedopphold
RS 17 og 34 kunne berges etter

Her er en gammel film om redningsselskapet og om fisket i nord. (20 min)
https://www.youtube.com/watch?v=uUkgsjl16ms

tirsdag 27. september 2016

Ny kajakk under bygging. Bygge kajakk selv. del 2.

Jeg har lagt strips for strips oppover.
Jeg har nå fått stripset ferdig kajakken, jeg ser at det var lurt å høvle listene på en side. Å høvle på begge sider vil gi mange flere skadede lister når det er så tynt materiale.
Jeg hadde på en tynn limstripe på den ferdig monterte listen og satte den nye oppå. Jeg brukte limklemmer og tape mellom spantene, limklemmene for å holde riktig høyde og tapen for å gi litt limpress
Underveis har jeg funnet ut at det lureste er å sette stiftepistolen litt på skrå, høyest på den siden det allerede er en list. På denne måten blir det mye lettere å få ut stiftene igjen.
Jeg valgte å lime med Casco Outdoor underveis, noe jeg ikke angrer på selv om det sikkert tar litt lenger tid.
Samlet tid på skroget ferdig listet og grovpusset klart for epoksybehandling er på mye mindre enn 30 timer, jeg har gjort det på kveldene i løpet en travel periode på 1,5 uke.
Jeg regner 3-4 timer med pussing så stryker jeg på nå i kveld dersom jeg får tid, som så mange andre så må jeg også jobbe. :-) . Dersom det ikke blir i dag så blir det i morgen.
Det er kjekt med pengene men man får mindre tid til slikt.