Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 14. juli 2016

Spylepumpe på dekk.

Jeg har tidligere skrevet om spylepumpe på dekk.
I Vågaholmen fant jeg et komplett sett med ei inline spylepumpe med en tynnvegget 3/4 slange som blir flat når den er uten trykk.
Dekkskontakt (foto Biltema)
Under setet bak har jeg montert strømuttak og bryter.
Strømuttaket er av den tette, topolte dekkskontakt typen med skrufatning. På dekk fungerer det dårlig med sigarettenner typen plugg, de ruster.
Bryteren er en standard bryter med gummihette over.
Når jeg ligger i ro slipper jeg ut pumpeenden på hekken slik at jeg har konstant vanntrykk på fiskebordet når jeg sløyer fisk. Jeg merker godt at det hjelper på fiskebehandlingen og at det er lettere å holde båten ren når man kan spyle dekk.

Ulempen med disse pumpene (sentrifugalpumpe av billigste slag) er at de har lite løftehøyde og dermed faller vanntrykket fort dersom du har høy båt. Den medfølgende pumpen er nå skiftet ut etter en del driftstimer, den produserte ikke nok trykk lenger. Jeg er såpass fornøyd med konseptet, tynn slange og løs pumpe så jeg erstattet den med en standard billig lense pumpe på 500 glh. Den kostet 150 kr så det er greit for i år, men det blir trykkpumpe til slutt.
Fordelen med trykkvann ombord er at det blir mye lettere å holde bakdekket rent og at fisken blir mye bedre behandlet.

Neste sesong blir det montert en trykkpumpe med en kapasitet på 5 l/min og 8 bar, i lengden var jeg ikke fornøyd med å måtte legge slangen riktig og passe på å unngå knekk (bend) på slangen for å få fram vann. Selve pumpen blir montert under dekk med slangekoblinger ut på dekk, det blir
12 Volt, 60 watt, 5 l/min, 8 bar
vinterprosjekt.

mandag 11. juli 2016

Fin torsk og linefiske.

I går fikk vi så mye agnfisk vi ønsket, små og mellomstor sei i mengder. Vi fikk også 4 torsk på 4 og 5 kg + en fin lyr på ca. 2kg.
Jeg satte en line på 23 kroker.
På linen fikk jeg ingen ting. Det var mye vind så jeg fikk problemer når jeg tok opp.
En annen fikk en steinbit på ca. 8kg.

lørdag 9. juli 2016

Nytt navn på båten. Skifte fra Loke til Veslefrakt.

Ørnes havn med vaskemaskin på akterdekket.
Litt for spøk så ble det nevnt at båten har feil navn, den heter Loke III. Åse, min bedre halvdel liker ikke Loke navnet, Loke er jo "Den svikefulle" fra Norrøn mytologi. (*Mer om Loke, se lenger ned)
Nå mens vi er oppe i nord er det mange praktiske oppgaver som skal løses, siden vi er på en øy så må det brukes båt eller ferge for å få tak i varer.
Bensinfyllebrygga på Ørnes.
For noen dager siden var vi på Ørnes å kjøpte vaskemaskin, i går var vi i Vågaholmen å hentet en 40 HK Suzukimotor.
Det nye navneforslaget er derfor Veslefrakt. Loke III ble ikke døpt om men neste båt ble døpt Veslefrakt.
I 2018 ble vår MerryFisher 595 ble skiftet ut med en MerryFisher 605, navnet ble offisielt Veslefrakt.

*Loke ble regnet som en av æsene (gudene) selv om han var av Jotunætt. Loke var vakker og spøkefull, men også svikefull og ond. Han skaper stadig problemer for æsene, men han redder dem også ut av vanskeligheter selv om han er årsaken til problemene. (Snl.no)

Loke I var en NordWest 740. Når vi hentet den fra fabrikken var dieselfilteret delvis feilmontert slik
at motoren ble litt lunefull og vanskelig å stole på, derav navnet Loke.
Jeg flyttet dieselslangene på tur og retur, samt at jeg fikk bort et par luftlekkasjer, etter dette så gikk Mercedesmotoren som en klokke.


mandag 4. juli 2016

Fisketur på Bolga.

Jeg har nå startet ferieeventyret på Bolga nord på Helgelandskysten.
Bolga ligger 12-13 nm fra Ørnes, det er SV av Bodø.

Jeg startet fisket optimistisk og laget meg to kveiteliner, ei på 16 kroker og ei på 11 kroker. Problemet var at jeg ikke fikk agnfisk så jeg satte ei line med diverse fisk på, det ble ingen suksess, ikke en eneste en.

Det som var suksess var fisket etter større fisk.
Jeg fikk mye fin torsk og ei lita kveite på vanlig pilk.
Kveita ble omsatt i middag umiddelbart, stekt kveite er veldig godt.

Torsken ble filetert og det ble laget plukkfisk, det vil si kokt i småbiter i tykk hvit saus med makaroni, vi bruker poteter og gulrøtter ved siden av og krydrer med curry og salt etter smak.

Jeg kommer til å gjøre flere forsøk med linesetting.

søndag 3. juli 2016

Bolga sommeren 2016

I år valgte jeg å bruke båthenger på deler av strekningen siden vi brukte båten hele veien i fjor.
Etter en god del research fant jeg ut at Leland mellom Mosjøen og Sandnessjøen var en gylden middelvei.
Bratt sjøsettingsrampe, men ganske god.
Vi har prøvd på Tonnes før, det er langgrunt der så man er veldig følsom for flo og fjære. Det er såpass langt til Tonnes fra Trøndelag at det skiller bare 10-15 mil fra å kjøre via Misvær, Saltstraumen og Ørnes. De siste 10-15 milene ut til Tonnes er det såpass dårlig vei at man må ta hensyn til det når man kjører med båthenger.
Det går ganske bra med to kajakker på taket.
Leland har en styggbratt sjøsettingsrampe så 4-wd og lavgir evt. automatgear er et must for å være sikker på å komme opp igjen. Du kommer selvfølgelig opp med vanlig clutch og normal utveksling men da er det hardt å være clutch.

Vi lastet opp båten med masse feriebagasje, snekkerverktøy og utstyr. På taket av båten lastet vi kajakkene.
Vikingen og Hestmann
Det fungerer sånn noenlunde med et godt gammelt Thulestastiv for biler med takrenne. Jeg prøvde også skistativ for rails, de ble for lave på midten av båten, taket buer for mye.
Rødøyløven i bakgrunnen skimtes Bolga.
Turen opp til Bolga gikk veldig fint, det var litt bølger ved Sandnessjøen, ellers så var det nesten helt stilt så vi kruset frem i 22-23 knop og de ca.55 nm tok kun 2,5 timer.
I anledning turen så skiftet jeg propell, normalt bruker jeg en 13,25x17 når jeg er alene eller når man bare er 2-3 stykker ombord.
Utsikten fra kjøkkenvinduet mot båthavna. Bildet er tatt kl.00.40,
midnattssolen skinner på fjellene på Åmnøya.
Båten ligger vel fortøyd i havnen.
Med tungt lass og 2 personer så foretrekker jeg 13,25x15. Likevel så var det forholdsvis tungt å komme opp av vannet, heldigvis så skal en del av det vi hadde med stå igjen på Bolga. Med såpass tungt lass så brukte vi ca. 1 liter pr.nm.

Vel framme så var det ordnet med plass til oss i havna, vi får låne båtplass.
Etter at vi kom så har det blitt mange frakteoppgaver, kasting av gammel vaskemaskin og kjøp av ny, omfattende shoppingrunde på Ørnes med mere. Det er nesten slik at båten kan døpes om til Veslefrakt.



fredag 10. juni 2016

Fisketurer våren 2016

I år har det vært litt rolig på fiskefronten, det har vært for mye annet å gjøre.
Når jeg sjøsatte like etter påske så har ikke båten vært på vannet siden oktober.

Sjøsettingen gikk raskt og smertefritt, det var litt arbeid å tilpasse men nå fungerer alt ganske bra.

Båten startet umiddelbart og fungerer fint, jeg driver og eksperimenterer med propeller for å se hva jeg foretrekker. 13,25x15 eller 13,25x17

Etter sjøsetting tid så har jeg vært på sjøen noen ganger.
Det har vært en del ganske stor torsk å få. Jeg har fått flere stykker fra 4-5 og opp til og med 8 kilo.

Enkelte ganger så har det vært kjempebett på mellomstor sei på 2-3 kg. Man må begrense seg, det er ganske mye arbeid å gjøre opp fisken, spesielt dersom det er sjøgang.

Det eneste jeg plages med er at alarmen spiser opp batteriet selv om jeg har solcellepanel,  når det er mye overskyet blir det lite lading så det er litt tungt å få start.
Jeg har sjekket med oppladet  batteri og da starter motoren raskere og mindre tungt, så jeg er sikker på at det er batteriet og ikke motoren.
Jeg har solcelle også på hytta og leste av litt lavere spenning også der i samme regnversperiode.








Å få av spruttrekket så man ikke sitter fast i kajakken ved velt.

I kajakklubben snakket vi om viktigheten av å få av spruttrekket ved velt. Nylontrekk klarer man oftest å sparke seg løs av, men et solid neoprentrekk får du ikke av uten å få tak i utløserløkken. 










Det er derfor ekstremt viktig at man er nøye med løkkens plassering når man tar på spruttrekket. NB! Kameratsjekk







På bildet ser du lspruttrekkets løkke er lagt under strikken på dekk. I en kritisk situasjon når du henger opp ned kan det bli vanskelig (kritisk) Vær nøye med at løkken er helt fri.
.

Filmen viser at det er nærmest umulig å komme seg ut uten å få tak i løkken.

Det er derfor viktig å øve på nettopp det å komme seg løs når man henger opp ned, med det samme man er i gang kan man også øve kameratredning.

lørdag 4. juni 2016

Bestilt tegninger til Najad trekajakk

Fra Thomasson Design har jeg nå bestilt tegninger av en Najad kajakk. Det er en kajakk på 5,8 meter og 55 cm bred. (mulig jeg bygger den litt kortere, ca.5,5 meter er nok, nesten 6 meter er upraktisk når man ikke bruker kajakken.)
Najad kajakk



Den har 7,6 km/h marsjfart og toppfart på 12,4 km/h.
Den skal være en stabil havkajakk.
Jeg tenkte først å bestille en Njord, men den er bare 51 cm bred og jeg er litt bred selv, jeg frykter den blir litt for smal til meg. Njord har en marsjfart på 7,8 km/h og en toppfart på 12,3 km/h. Men den har mindre slepemotstand og våt flate noe som gjør at det er en bedre kajakk å holde god fart i.

Njord

Jeg har bestilt meg ror og pedaler via ebay. Dersom det viser seg å være litt dårlig ror så får jeg lage noen deler selv. Luker fra KajakSport er innkjøpt.

Kajakken er en såkalt stitch and glue-kajakk. Man rigger en mal og stifter 5*30 millimeter granspiler på malen før en masserer inn epoksy som da limer sammen skroget midlertidig. Formen fjernes og man belegger med epoksy og 150 grams glassfibermatte inn og utvendig.
Når skroget er ferdig settes malene på plass og dekket lages på samme måte som skroget, deretter settes delene sammen.
Man monterer deretter luker, cockpitutrustning, ror og dekksutrustning.

Denne byggemåten skaper et avansert komposittmateriale som blir lett og sterkt. Lettere og sterkere enn de fleste andre kajakker, andre som har bygd dem får til vekt på mellom 15 og 18 kilo.

Glassfiberduk og andre materialer er nå på vei fra Tyskland (våren 2016), spantene er delvis ferdig saget. Det er hektiske tider med jobb og hus, jeg håper jeg får satt av tid til å lage den, jeg har lyst. Man må regne med 100-150 timer.

fredag 3. juni 2016

Undervisningshefte om behandling av fisk.

Med min forholdsvis store interesse for fiske har jeg fått økende fokus på behandling av fisken for å få best mulig kvalitet.
Her er et undervisningshefte om behandling av fisk.
Undervisningsheftet er utarbeidet i samarbeid med Møreforsking Marin, Ålesund Videregående
skole, SUROFI, Møre og Romsdal Fiskarlag og utvalgte rederi og eksportører. Arbeidet er finansiert av FHF og SUROFI.


Link: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Ffangstbehandling.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F01%2F081443-04.09-undervisningshefte.pdf&ei=udebValpirf4Ae_JqtAF&usg=AFQjCNHJRliyVjYlIvNrWh8bn0r8cD-HtA&sig2=-14pVfcM951ciV-rYu3yeg&bvm=bv.96952980,d.cWw

torsdag 8. oktober 2015

Nordlys i Trøndelag.

I dag og i går har det vært stor nordlysaktivitet. (Aurora Borealis). Jeg tok noen bilder.
Det har vært en del padleaktivitet i det siste, jeg kommer tilbake til det.

Bildene er tatt i Buvika der jeg bor. Det er på ca. 63 grader og 19 min


IC Piene mølle i Buvika.
Nå Stormøllen Buvika




onsdag 30. september 2015

Padletur i kuling på lørdag.

Før jeg kom helt ut fikk jeg tatt et bilde fra kajakken.
På lørdag var det frisk bris til liten kuling. Vinden gikk i 10-12 m/s og bølgene gikk hvite og var på en liten meter. En liten periode rundt et nes var de såpass høye at jeg ikke så over bølgetoppene når de kom rullende. Jeg har kjøpt en SeaBird Expedition og måtte prøve den.
Jeg padlet ca.4 km i motvind før jeg fant en liten skjermet bukt på en holme der jeg gikk på land for å ta et par bilder.
Lun vik å gå på land
Jeg har ikke GoPro feste på denne båten. Å ta bilder underveis var ikke mulig, vinden tok tak og snudde meg umiddelbart.

Selve padlingen i motvind gikk ganske fint, den nye kajakken oppførte seg ganske bra selv om den tar vinden i større grad enn Nelo Amassaliken jeg har fra før.
På aktersjø så fikk jeg noen fine surf og gjorde god fart på returen.
Når jeg kom inn i munningen til bukten ble sjøen veldig rotete og en aktersjø skiftet retning på kajakken med nesten 90 grader, jeg måtte da ta et ganske ordentlig støttetak, det er første gangen på flere år jeg trenger støttetak.












Høststormene nærmer seg. Tok båten inn i helgen.

I høst er det mye å gjøre mange steder så en aktiv båtsesong med over 1000 nm på loggen gjorde at det roet seg litt utover høsten med båt og hytteliv. Det har til gjengjeld vært mye kajakkpadling.

Som tidligere nevnt har jeg jobbet mye med å lage det lettvint å ta opp og sette ut båten.
Jeg bestemte meg for å ta opp båten i tilfelle uvær, det tar bare 15-20 minutter å få den ut igjen.
Nå på søndag var det ideelle forhold. Fullstendig vindstille og ikke en krusning i motsetning til lørdagens kuling.
Her vises det at bunnsmurningen ikke følger
vannlinjen. Dekorlinjen burde fulgt vannlinjen.
Jeg rodde ut med gummibåten og hektet på og rodde inn, festet båten på båtvognen og trakk opp, det gikk raskt og effektivt.

Jeg vasket av groe og skjell med en liten piasavakost.
Med styrearmer bak og vinsjfeste foran så står båten
akkurat der den skal. Det er da raskt å ta opp båten.
Jeg hadde fått litt groe i vannlinjen, litt over bunnsmurningen.  Det skyldes at linjen for bunnsmurningen er satt ut fra estetiske hensyn, den følger dekorlinjen på båten, og ikke ut fra den reelle vannlinjen. Det er et problem jeg får leve med, jeg tror ikke det blir pent å sette linjen asymetrisk i forhold til dekorlinjen.
Under båten var det lite groe selv om den har ligget i ro de siste ukene, det var nok med et raskt sveip med kosten og litt spyling.

På motorbraketten var det litt blåskjell og smådyr, jeg vasket og skrapet av disse.

Evinrude har automatisk vinterkonservering der du pakker full
Ikke mye klaring til taket.
motoren av olje ved hjelp av et innebygget program. Jeg skal ut med båten igjen så jeg konserverte ikke nå.
Likevel så tømte jeg ferskvannstanken og vannpumpen i tilfelle frost.

I vår polerte jeg båten godt og har pusset litt nå i sommer, det vises. Nå er det bare nødvendig med litt lett puss og bunnsmøring og oljeskift på gearet så er vi klar for ny sesong.

Bunnsmøringen som MarineTeam hadde lagt på er tydeligvis godt utført, det er bare å vedlikeholdsmale litt under båten.

Når jeg kommer utover neste gang så er det bare å slippe båten ut og legge den på bøya. Tidligere år har jeg ikke hatt sesongslutt på fisket før i desember, da begynner skisesongen.


torsdag 24. september 2015

Laget ny padleåre en Grønlandsåre. Fin kveldstur med kajakklubben.

Grønlandsåren, gammel treåre- Thomasson design
og Vingåre med karbonskaft
Det er blitt moderne med Grønlandsårer i enkelte miljøer og mange skryter av dem.
Jeg har nå laget ei åre etter tegninger fra Bjørn Thomasson.
Grønlandsåren på fordekket.
Du finner tegninger her: http://www.thomassondesign.com/bygga/download, klikk på inuitpaddel.
Åra ble 215 cm lang 80mm på enden, 40 mm bred ved skaftet og vekten ble 690gram. Skaftet lagde jeg litt ovalt.

Jeg oljet den med kokt linolje

Teknisk sett er åren vellykket og den ser bra ut men sammenlignet med min vingåre så ble jeg ikke frelst umiddelbart.
Det var tre stykker som prøvde åren. Ingen av oss syntes det var noe voldsomt fremskritt.
Det er veldig lett å padle med Grønlandsåren men det går senere. Er man på tur med mange andre så må man jobbe mere for å holde samme fart som resten av turfølget.


Padleklubb.
Vi har lyktes godt med ukentlig padling for å få satt klubben i folks bevisthet.
 Vi valgte også denne gangen å padle fra Børsa til Buvika  rett og slett for at det er flott utsikt og fint lys med solnedgangen på returen.

På disse mandagskveldene har vi nå vært 4-11 stykker noe jeg er veldig fornøyd med. Spesielt sent i september.
63 grader og 19 minutter nord er ganske langt nord og vi har vært veldig heldige med de fleste mandagskveldene.

I vår kjøpte jeg en brukt kajakk, en eldre Hasle Excursion 500. Det ble suksess hjemme. Fruen har blitt med og synes det er fint å være med. Hun har derfor fått seg en Typhoon tørrdrakt som er delt med et glidelås på midten, det er lett å komme inn og ut av denne typen. Drakten kjøpte vi på høstsalg hos Skandinavisk høyfjellsutstyr i Trondheim. Vi har vært fornøyd med servicen og tonen vi møter på Skandinavisk Høyfjellsutstyr.

Padlehøsten har vart lenge og er ennå ikke slutt.
For min del så slutter den når skisesongen starter.